Margareta Hallin slutar på Innovatum

Margareta Hallin slutar på Innovatum

Margareta Hallin, som varit med om att bygga upp Innovatums science center från grunden och göra det till ett av Trollhättans viktigaste besöksmål, har beslutat sig för att sluta.

– Margareta Hallin var med redan när planerna för Innovatums science center lades upp för över 20 år sedan. Det är ingen överdrift att påstå att vi har henne att tacka för en stor del av framgångarna som vårt science center haft genom åren, säger Fredrik Fryklund, ordförande i Innovatum Science Center AB:s styrelse.

Arbetet med att rekrytera hennes ersättare startar i dagarna.

– Margareta Hallin har förklarat att hon är beredd att stanna kvar till dess att hennes ersättare har tillträtt. Det är vi tacksamma för, det gör att vi inte behöver stressa fram en lösning, utan kan låta rekryteringsprocessen ta den tid det kräver, säger Fredrik Fryklund.

Fakta om verksamheten
Innovatums science centers övergripande verksamhetsmål är att skapa en positiv attityd till teknik hos barn, unga och vuxna samt att öka förståelsen för teknik och samhällets förändring. Man vänder sig till allmänheten, skolor och företag och erbjuder särskilda aktiviteter och program för olika grupper. Innovatums science center låter flera perspektiv, framförallt genus och mångfald, påverka verksamhetens innehåll och utformning.

2013 hade Science Center drygt 80 000 besökare. På uppdrag av Trollhättans Stad och Västra Götalandsregionen driver man sedan våren 2012 även Saab Car Museum. Totalt har man 22 anställda.

– Jag har bestämt mig för att trappa ner vilket passar bra nu när vi är mitt inne i en mycket lyckosam femårsperiod, säger Margareta Hallin.

Visionen är att bli norra Europas mest innovativa science center som ur nya och oväntade perspektiv speglar teknikutveckling och industrisamhällets förändring.

För mer information, vänligen kontakta Peter Zienau, VD för Innovatum, 0760-511 200,
Margareta Hallin, 0520-289 401. Fredrik Fryklund 0520-291 016.