Koreanskt besök på Innovatum

Fredagen den 25 maj kommer en grupp koreaner bestående av elever, studenter, rektorer, lärare och forskare för att besöka Innovatum. Syftet är att utbyta erfarenheter, skapa kontakter och bygga relationer.

Två klasser från teknikprogrammet på Nils Ericssonsgymnasiet är inbjudna att delta i workshops som hålls av de koreanska eleverna. De kommer att arbeta med materialet som heter 4Dframe och som Innovatums Science Center har arbetat med sedan ett år tillbaka. Materialet är enkelt och uppmanar till kreativitet och uppfinningsrikedom och används frekvent i undervisningen i koreanska skolor. Med på besöket är också grundaren och uppfinnaren av materialet.

Med på besöket är även en grupp från en skola för kreativa entreprenörer i Korea, KAIST som ska besöka Innovatums inkubator och N3 för att utbyta erfarenheter kring entreprenörskap och innovationer.

– Vi vill etablera kontakter och bygga upp relationer, säger Carolina Barros från Innovatum. Och vi hoppas på fortsatt erfarenhetsutbyte, framför allt med inriktning på att öka intresset för naturvetenskap, teknik, innovation och entreprenörskap.

Innovatum är ett utvecklingscentrum där lärande insikter och kunskaper byggs upp mellan näringsliv, forskning, utbildning, enskilda innovatörer och allmänhet. Med ett öppet sinne och en tillåtande attityd vill vi skapa de bästa möjliga förutsättningar för nytänkande och göra skillnad för de som vill utvecklas hos oss.