Klarar Sverige att behålla en framgångsrik fordonsindustri?

Seminarium i Trollhättan den 17 maj om fordonsindustrins betydelse för Sverige i allmänhet och Västsverige i synnerhet. Hur kan olika aktörer bidra för att bidra till en långsiktigt framgångsrik fordonsindustri i Sverige?

En av talarna är Lars Hjalmarson, koordinator för Fyrbodals fordonskommuner – Omställningsprojektet. Omställningsprojektet har sin bakgrund i den så kallade Plan B, som togs fram i december 2009 inför Saabs eventuella nedläggning. Lars kommer att presentera de utvecklingsprojekt som nu istället startas för att minska sårbarheten och öka förutsättningarna för nyanställningar.

Gunilla Nyström från SEB kommer att ge en ekonomisk omvärldsanalys på temat utsikter efter stormen. Hans Nyman från Automotive Sweden och Stephen Wallman från BIL Sweden scannar läget för bilindustrin och spanar framåt. Sven-Åke Berglie från Fordonskomponentgruppen fokuserar på leverantörernas situation, hot och möjligheter. Tore Helmersson från Innovatum Teknikpark presenterar vilken skillnad en regional utvecklingskraft kan göra för bilindustrins framtid. Seminariet avslutas med en moderatorledd diskussion.

Måndag 17 maj kl 09.30-12.00

Innovatumområdet, Byggnad 60, Åkerssjövägen 10,

Saabs bilmuseum, Konferensrum Filmsalen.

Välkommen