Internationell Legotävling på Innovatum

Internationell Legotävling på Innovatum

På lördag den 10 november går regionfinalen i First Lego League av stapeln på Innovatum Science Center. Tävlingen som är internationell, går ut på att ungdomar tävlar med robotar som de under åtta veckor har programmerat för att lösa flera uppdrag. Under Kungens besök på Innovatum den 26 september fick lagen träffa Hans Majestät och tog då emot sina robotar.

First Lego League är en internationell tekniktävling där lag bestående av tio personer mellan 10 och 16 år, utmanas i entreprenörskap, kreativitet och programmering. Lagen samarbetar under åtta veckor och forskar kring ett ämne som i år är Senior solutions. Lagen bygger och programmerar en legorobot som på tävlingsdagen ska klara av en rad uppgifter. Tävlingen har arrangerats tidigare men i år den första gången den arrangeras i Fyrbodal. Bakom det initiativet står Lichron Teknikgymnasium, Innovatum och Högskolan Väst.

– Vi vill visa att teknik är roligt, samtidigt som vi vill inspirera ungdomar till kreativitet och entreprenörskap säger Matti Panteon projektledare från Innovatum.

– Sveriges teknikföretag utvecklas med hjälp av tekniker och ingenjörer, Sverige utvecklas av framgångsrika företag. Därför är det jätteviktigt för oss att vara med och arrangera den här tävlingen. Här kan tjejer och killar se och uppleva hur det är att arbeta med teknikutveckling och problemlösning på riktigt, säger Linda Ljungström, lärare från Lichron Teknikgymnasium.

– Att ha en bra teknikutbildning öppnar upp för spännande karriärvägar och många möjligheter, säger Mikael Ericsson på Högskolan Väst.

Fick träffa Kungen
Från vår region tävlar 6 lag, och sammalagt 60 ungdomar som under åtta veckor fått arbeta med att programmera sina legorobotar. Under Kungens besök på Innovatum den 26 september delades tävlingsuppgiften ut till de tävlande lagen som samtidigt fick träffa Hans Majestät. Lagen som tävlar den 10 november kommer från Sylteskolan, Paradisskolan och Kronan från Trollhättan samt Vänerparken från Vänersborg. Släktingar och skolkamrater är med på tävlingsdagen som hejaklack och supportrar.

En annan viktig del i tävlingen som också tränar lagmedlemmarna i entreprenörskap och marknadsföring, är att profilera sitt lag och hitta sponsorer. Från lokalt håll har Parker Hannifin, Teknikcollege, ELink och Integra ställt upp som sponsorer.

– Vi kände oss privilegierade när vårt lag gjorde studiebesök på Parker för att de tog så väl hand om oss, säger Taru Weber, lärare på Kronan som också är lagledare för en grupp. Flera flickor i gruppen utryckte sig spontant och sa: ”Vi vill bli ingenjörer och jobba här!”

Världsfinal i USA
Det finns inget facit i First Lego league utan lagen får använda sin uppfinningsrikedom och kreativitet och blir bedömda på bland annat laganda, samarbete och kreativ problemlösning. Runt om i Skandinavien tävlar 818 lag den 10 november. De som vinner i regionfinalen går vidare till Skandinaviens final den 3 december som där kan få möjligheten att tävla i världsfinalen i St. Louis i USA.

Tävlingen äger rum på lördag den 10 november mellan 9-15 (regionfinalen ca kl 14.15) på Innovatum Science Center. Välkomna!

För mer information kontakta:
Carolina Barros, Innovatum, telefon: 0708 - 386350
Patrik Bredberg, Lichron Teknikgymnasium, telefon: 0732-767482
Mikael Ericsson, Högskolan Väst, telefon: 0520-22 33 18

Innovatum är ett utvecklingscentrum där lärande insikter och kunskaper byggs upp mellan näringsliv, forskning, utbildning, enskilda innovatörer och allmänhet. Med ett öppet sinne och en tillåtande attityd vill vi skapa de bästa möjliga förutsättningar för nytänkande och göra skillnad för de som vill utvecklas hos oss.