Internationell konferensen om gröna affärer

Pressinbjudan

International Bioenergy Days 28-30 september i Trollhättan och Lidköping - Välkommen!

På måndag, den 28 september, invigs den internationella energi- och miljökonferensen i Trollhättan och Lidköping av landshövding Lars Bäckström. Det är International Bioenergy Days med deltagare från Sverige, övriga Europa och USA. Temat är affärer. Flertalet av programmets nästan femtio talare kommer från de gröna näringarna och delar med sig av exempel och erfarenheter på hur de skapar affärer av produkter och koncept inom energi- och miljöområdet.

Ett nytt grepp för att åstadkomma träffsäkra möten är Biobusiness Café, som är en blandning av presentation och affärsmöte. På måndag blir det café i Trollhättan och på onsdag i Lidköping. Fokus på konceptet är samma fokus som för hela konferensen; alternativa bränslen för fordon samt bioenergi för uppvärmning och el.

Den affärsskapande delen av konferensen är inramad av ett program som lyfter potentialen för den gröna näringen. På måndagsförmiddagen i Trollhättan presenteras bland annat obama-administrationens planer för att möta klimathotet av Franc Carrico från Amerikanska ambassaden och Lena Ek presenterar EU-parlamentets motsvarande satsningar.

Konferensen har även en samhällsdimension där politiker på regional och kommunal nivå delar erfarenheter med sina europeiska och amerikanska motsvarigheter. Deltagarna erbjuds dessutom studieturer runt om i Västsverige för att ta del av exempel på bra svensk miljöteknik och koncept.

Konferensen avslutas på onsdagen i Lidköping med Will Steger, känd miljöforskare och äventyrare, som korsat polarisen med hundspann flera gånger. Hans kunskaper och perspektiv är minst sagt motiverande för alla satsningar som motverkar klimatförändringarna.

-Energi- och miljö är en växande marknad där det finns en stor outnyttjad potential för både etablerade och nya företag att skapa affärsrelationer på en global marknad. Just det faktum att det finns affärer att göra har varit utgångspunkt när vi planerat den här konferensen, säger Helmersson, VD på Innovatum Teknikpark i Trollhättan.

International Bioenergy Days är en del i Sveriges ordförandeskap i EU.

Huvudarrangör är Innovatum Teknikpark i samarbete med Trollhättans stad och Lidköpings kommun och ÄFAB.

Konferensen startar måndag den 28/9 kl 9.00 i Trollhättan.

Lokal: Wingården på Innovatumområdet.

Tid och plats i övrigt, se programmet som ligger ute på hemsidan.

Program, talarinformation och deltagarlista finns på: www.bioenergydays.com

Information om innehåll och talare: Ann Palmnäs, projektledare, 070-608 70 90.

I övrigt presskontakt: Jenny Mårtensson, PR-ansvarig, 0730 - 48 00 91.