Innovatums inkubatorföretag gör affär med IKEA

Företaget Exibea som är ett av Innovatums tidigare inkubatorföretag, har just gjort en affär med Ikeas riskkapitalbolag Ikea GreenTech som totalt satsar 100 miljoner kronor på fyra företag varav två svenska.

Joakim Ottander kom till Innovatums inkubator 2008 med Exibea för att bygga upp sitt företag. I inkubatorn fick han stöd, coachning och nätverk som var viktiga för att bygga upp ett fungerande bolag. Nu har han och Exibea just skrivit ett avtal med Ikeas riskkapitalbolag Ikea GreenTech.

– Ikea letade upp oss, och de tittade inte bara på den svenska marknaden, för att hitta produkter för energieffektivisering som funkar för hela familjen, säger Joakim Ottander VD för Exibea. De gillade användarvänligheten och tyckte att vår produkt var ”Ikeamässig”.

Exibea är ett av de fyra företag som Ikea GreenTech nu satsar totalt 100 miljoner i. Investeringen kommer att komma till nytta för Exibea för att bygga företaget ytterligare och kunna bli en leverantör av energisparprodukter till Ikeavaruhusen.

– Vi tycker att detta är så spännande. Ikea känns som en naturlig partner och en möjlighet att kunna nå ut till ett bredare segment på marknaden, säger Joakim Ottander.

För mer information, vänligen kontakta:
Joakim Ottander, VD Exibea AB,  0735-059011, joakim@exibea.se

Om Exibea

Exibea är ett marknadsdrivet teknikbolag som erbjuder användarvänliga och inspirerande energilösningar för hemmet. Företaget säljer för närvarande sina produkter under varumärket ELIQ. För mer information se www.exibea.se

Om IKEA GreenTech

IKEA GreenTech AB ingår i IKEA Gruppen. För mer information se www.ikea.greentechab.com

Innovatum är ett utvecklingscentrum där lärande insikter och kunskaper byggs upp mellan näringsliv, forskning, utbildning, enskilda innovatörer och allmänhet. Med ett öppet sinne och en tillåtande attityd vill vi skapa de bästa möjliga förutsättningar för nytänkande och göra skillnad för de som vill utvecklas hos oss.