​Innovatumföretaget Flypulse antagen till Sveriges Rymdinkubator

​Innovatumföretaget Flypulse antagen till Sveriges Rymdinkubator

Rymdinkubatorn ESA BIC Sweden har antagit fyra nya bolag varav Västsvenska Flypulse är ett av dem. Flypulse ska till exempel hjälpa fler att överleva hjärtstopp och har redan uppmärksammats av vetenskapliga tidskriften Jama och en hel rad utländska medier.

Fler än 5 000 svenskar drabbas årligen av hjärtstopp utanför sjukhusmiljön. Endast 500 av dessa överlever. Flypulse har utvecklat ett drönarsystem som levererar hjärtstartare till de drabbade. Systemet brukas i samverkan med etablerade räddningssystem för att öka chanserna att överleva.

Flypulse är ett av fyra nya bolag som nu antagits till ESA BIC Sweden, som därmed har fjorton start-ups i inkubatorn.

– Det är ett stort lyft för oss. Vi kommer att få expertrådgivning och ett startkapital som gör att vi nu snabbare kan möta de stora behov som finns, säger Sebastian Wallman, grundare av Flypulse.

De startups som antas till rymdinkubatorn får en halv miljon kronor vardera till utveckling. Satsningen syftar till att öka det kommersiella nyttjandet av positioneringsteknologi, satellitdata och/eller patent som utvecklats via Europeiska rymdorganisationen, ESA. Men även startups med lösningar som kan bli till nytta för rymdändamål prioriteras. Bolagen får dessutom under upp till två års tid affärs- och teknikrådgivning via de industripartners som ingår i ESA BIC Sweden.

ESA BIC Sweden är en nationell rymdinkubator för bolag som nyttjar befintlig teknik från rymdindustrin och/eller utvecklar ny teknik och lösningar till rymdindustrin.