Innovatum presenterar undersökningsresultat på europeisk konferens

Den 31 maj till 2 juni samlas science centers och interaktiva museer till den största europeiska branschkonferens i Toulouse.  En av frågorna som kommer att diskuteras och som har gäckat branschen länge är hur man ska intressera och nå ungdomar.

Mellan 2008 och 2011 genomförde Innovatums Science Center en undersökning för att ta reda på just vilka faktorer i interaktiva utställningar som intresserar ungdomar. Resultatet kommer att presenteras på den europeiska konferensen.

Undersökningen genomfördes tillsammans med Inspira science center i Østfold, Norge. Elever från både Sverige och Norge fick besöka och utvärdera besök på science centers runt om i Europa. Totalt utvärderades 37 utställningar på 11 olika science centers av 160 ungdomar, uppdelat på fyra resor.

Det som kom fram i undersökningen var att interaktivitet är en viktig faktor för att skapa intresse. Dessutom ska ämnet i utställningen kännas relevant. Höga betyg fick utställningar som handlade om kroppen och där den egna kroppen användes som instrument för interaktivitet. Ungdomarna var särskilt intresserade av utställningar som visade på hur normala eller olika de var i jämförelse med andra. Eller att de kunde se sig själv ur ett annat perspektiv. De utställningar där man lärde sig något nytt på ett roligt och samtidigt utmanande sätt var mer populära.

– Resultatet som kom fram i undersökningen är jätteviktig för oss på Innovatums Science Center, säger Carolina Barros som tillsammans med Pär Mauritzson åker till Toulouse för att presentera studien.

– Den hjälper oss och våra kollegor i branschen att bli bättre på att intressera de ungdomar som kommer till oss på besök.

På Innovatums Science Center är man erkänt duktiga på att intressera ungdomar.

– Det kan vi se i besökssiffrorna när vi jämför med andra science centers. Vi lyckas särskilt bra med föreläsningar och multimediaproduktioner, säger Pär Mauritzson på Innovatum. De blir berörda och de känner sig välkomna.

– Det är positivt att vi vet vad de vill ha. Men vi måste fortsätta jobba på att få dem att komma hit utanför skolprogrammen, säger Pär Mauritzson. Därför tittar vi hela tiden på hur vi kan utveckla våra utställningar för att på bästa sätt erbjuda något för den unga publiken och på så sätt göra skillnad för dem.

Innovatum är ett utvecklingscentrum där lärande insikter och kunskaper byggs upp mellan näringsliv, forskning, utbildning, enskilda innovatörer och allmänhet. Med ett öppet sinne och en tillåtande attityd vill vi skapa de bästa möjliga förutsättningar för nytänkande och göra skillnad för de som vill utvecklas hos oss.