Innovatum letar affärsidéer inom den kreativa näringen

Innovatum startar en tävling för att leta upp och premiera affärsidéer inom den kreativa näringen i Fyrbodal. Den kreativa näringen kan beskrivas som företagsamhet inom arkitektur, design, film och foto, konst, litteratur, media, mode, musik, scenkonst och upplevelsebaserat lärande.

– Det finns så många som går och bär på bra idéer i vår region och vi ser detta som en ypperlig chans att locka fram både idéerna och idébärarna, säger Linda Bohlin Trajkovski på Innovatum.

– Tävlingen har vi döpt till Born eftersom det handlar om att gynna bra idéer som föds, säger Jenny Persson på Innovatum.

Från och med nu och fram till den 27 september kan man lämna in bidrag och vinnaren koras den 27 oktober. Affärsidéerna bedöms av en jury utifrån hur nytänkande idén är, vilken nytta den kommer att göra för kunden och hur genomförbar den är.  Vinsten består av affärsutveckling med hjälp av en av Innovatums coacher för att göra det möjligt för idébäraren att förverkliga sin idé.

– Är man över 18 år och bär på en affärsidé som inte redan är förverkligad kan man lämna in sitt bidrag till tävlingen, säger Jenny Persson på Innovatum. Och man får lämna in bidraget i vilket format man vill.

Innovatum arbetar för att utveckla och bredda näringslivet i hela Västra Götalandsregionen. Tävlingen är ett led i att locka fler att satsa på en framtid inom den kreativa näringen.

Mellan den 11 och 14 juni kommer Innovatum att besöka några utvalda platser i Fyrbodal för att berätta mer om tävlingen och tillsammans med Improverket bjuda på improvisationsteater.

11 juni – Uddevalla, Gustavsberg

12 juni – Tanum, Gerlesborgsskolan

13 juni – Fengersfors, (Åmåls kommun), Not Quite

14 juni – Trollhättan, Innovatum

Läs mer om tävlingen på www.innovatum.se/born

Innovatum är ett utvecklingscentrum där lärande insikter och kunskaper byggs upp mellan näringsliv, forskning, utbildning, enskilda innovatörer och allmänhet. Med ett öppet sinne och en tillåtande attityd vill vi skapa de bästa möjliga förutsättningar för nytänkande och göra skillnad för de som vill utvecklas hos oss.