Innovatum bygger broar

Innovatum bygger broar

Under hösten har Innovatum arbetat aktivt med en grupp utvalda ungdomar från årskurs 8 och 9 i en kurs som kallas ”Teknikpiloterna”. Gruppen är 12 utvalda elever från Kronan som under kursen har lärt sig en mängd saker inom teknik, allt från konstruktion till scenteknik på Operan eller podcasts.

Detta är ett led i Innovatums arbete med att stimulera barn och ungas intresse för naturvetenskap och teknik och visa på att tekniksamhällets framtid finns precis överallt i samhället.

– Vi hoppas ju att detta ska leda till att de i framtiden ser möjligheten i att söka till ingenjörs- och naturvetenskapliga utbildningar, säger Pär Mauritzson som håller i kursen.

På torsdag eftermiddag avslutas kursen genom att gruppen ska få testa sina nyfunna kunskaper genom att bygga en 12 meter lång bro på området Innovatum. Bron är tillfällig och kommer att stå uppe över helgen.