Mathias Lindmark, Viggo Hansson från Elwee och Gabriella Miszitine Toth från PannonApp premieras med bidrag från Vinnova.

Innovationer inom fordon och inlärningspedagogik premieras med bidrag från Vinnova

Innovatums inkubatorbolag Ellwee och PannonApp har fått nära 300 000 kr vardera från Vinnova för verifiering och affärsutveckling av sina produkter. Ett bidrag som tyder på att företagen inte bara är innovativa utan också är en stor verifikationsstämpel från Vinnova.

Företagen som fått medel är Ellwee Swedish Electric Vehicles AB som utvecklar och tillverkar en elektrisk fyrhjuling med unika egenskaper anpassad för flertalet marknader, användningsområden och med en stor mängd tillbehör samtidigt som den är tillåten i urbana miljöer och på cykelvägar.

Det andra bolaget som beviljats medel är PannonApp som utvecklar ett nytt pedagogiskt verktyg för modern undervisning. Verktyget Quizmaker-for-teachers, innehåller färdiga läromedel för lärare och sparar på så vis planeringstid, säkerställer inlärning samt uppföljning av elevernas resultat. Då verktyget även rättar svaren automatiskt bidrar även det till lärarna kan spara in administrativ tid och lägga mer tid på själva undervisningen. Verktyget kan för tillfället användas på tre olika sätt i klassrummet och finns även som en gratis-app för iPad.

Export och produktutveckling

Ellwee kommer att använda medlen till att testa en begränsad exportmarknad i sommar samt fortsatt produktutveckling. Utvecklingen, tillverkningen och monteringen kommer i första hand att ske i Trollhättan med omnejd. Ellwee har nyligen rekryterat kompetens från Volvo och siktar på att sälja ca 200 fordon under 2016/2017 - främst inom golfsegmentet.

– Det är oerhört kul att Vinnova tror på oss och vårt koncept. Det är inte bara en framgång för oss, utan visar också på att samarbetet med Innovatum i Trollhättan verkligen ger utdelning, säger Viggo Hansson en av grundarna.

Marknadsföra och säkerställa det pedagogiska innehållet

Gabriella Miszitine Toth som är grundare till PannonApp är även hon mycket glad för medlen som innebär en stor skillnad för hennes företag.

–Detta är ett jättestort steg för PannonApp. Jag har fått bekräftelse på att min idé är bra, innovativ och framförallt att det finns ett stort behov för digitala verktyg i skolan, säger Gabriella.

Gabrielles innovativa lösning är resultatet av ett egenupplevt problem. För bara några år sedan flyttade hon och hennes familj till Sverige och hon kunde då inte ett enda ord svenska. Nu pratar hon flytande och har i processen kommit fram med PannonApp som ska underlätta inlärningen, både i språk och andra ämnen, för alla människor.

– Nästa steg blir att marknadsföra samt säkerställa det pedagogiska innehållet, och detta kan jag nu göra tillsammans med Innovatum och Högskolan Väst. Stödet hittills från Innovatums har varit helt avgörande för PannonApp och nu ser jag bara fram emot att fortsätta utveckla produkten, säger Gabriella.

För mer information eller kontakt med bolagen

Kontakta Jesper Strömqvist, inkubatorchef, 076-517 59 99,  jesper.stromqvist@innovatum.se