Industriell Dynamik vinner internationellt innovationspris

Projektet Industriell Dynamik belönas med internationellt innovationspris för sitt framgångrika sätt att föra små och medelstora företag samt forsknings- och utvecklingsresurser närmare varandra. Innovatum Teknikpark är en av de 12 organisationer som erbjuder sin expertis inom projektet.

- Det finns flera företag som inte hade varit där de är idag om det inte vore för Industriell Dynamik. Jag uppmanar alla SME-företag i Fyrbodal som står inför ett tillväxtproblem att höra av sig till oss, säger Bengt Adamsson, Innovatum Teknikparks representant inom Industriell Dynamik.

Genom ett nätverk av 12 organisationer erbjuder Industriell Dynamik industriföretag i Västra Götaland tillgång till kvalificerad experthjälp och fungerar som en extern utvecklingsavdelning som kan stötta vid behov. Stöttningen kan bestå i teknikutveckling och teknisk problemlösning, affärs- och marknadsutveckling eller rådgivning kring finansiering och utvecklingsprojekt.

Industriell Dynamik arbetar i en trestegsprocess. Först får företaget en rådgivning av en representant från projektet. Om det finns ett behov görs en djupare analys av problemet som hindar tillväxt och en passande expertorganisation kopplas in. I det tredje och sista steget skapas ett utvecklingsprojekt som exempelvis kan landa på Innovatum Teknikparks projektarena.

- Alla kommuner i Fyrbodal är positiva till Industriell Dynamik och tycker att vårt arbete på lång sikt ger tillbaka till kommunerna i form av fler arbetstillfällen. Statistik framtagen av Västra Götalandsregionen år 2002-2009 visar att omsättningen i tillverkningsföretag som får hjälp av Industriell Dynamik ökar mer än övriga tillverkningsföretag i Sverige och de anställer fler, säger Bengt Adamsson.

Ett stöd som nu blivit prisbelönt. Den 26 november mottog projektet utmärkelsen Innovation Award 2009 som delas ut av Assembly of European Regions, en intresseorganisation för europeiska regioner med 270 medlemmar från 33 länder. Priset delades ut i samband med AER:s årliga generalförsamling i franska Belfort. I tävlingen utvärderades femton projekt från olika europeiska regioner.

Kontakt: Bengt Adamsson, Industriell Dynamik, Innovatum Teknikpark,

Tel: 0520-289 333 eller 0767 64 99 90

E-post: bengt.adamsson@innovatum.se

Mer information om projektet på: www.industrielldynamik.se

Industriell Dynamik finansieras av Västra Götalandsregionen och Europeiska Regionala Utvecklingsfonden. Swerea IVF är projektägare.