Inbjudan till seminarium om biogasens frammarsch

I dag anordnar Innovatum Teknikpark ett seminarium om biogasens potential som drivmedel. Bland annat visar ANA Trollhättan en ny Saab 9-3 BioPower med Biogas. Bilen kan alltså köras på såväl biogas som etanol och bensin. Bilen visades för första gången på tisdagens EU-Högnivåmöte i Göteborg.

Energi- och miljöteknik är ett viktigt framtidsområde där Sverige har stora möjligheter att göra goda affärer. Innovatum Teknikpark erbjuder en seminarieserie som visar upp teknikparkens arbete inom energi- och miljöteknik. Andra delen i serien presenterar tre teknikdrivande företagen inom biogas.

Måndag 2 november kl 15.00 - 17.00 i Trollhättan, Innovatum Teknikpark, Byggnad 73

Ett av Innovatum Teknikparks kanske mest kända utvecklingssatsningar inom biogasområdet är Biogas Brålanda som handlar om produktion och distribution av biogas. Nu har en trebränslebil i mellanklassen utvecklats inom Projektet Trifuel, en satsning på konvertering av fordon som kompletterar biogassatsningen i Västsverige.

- Intresset för vårt miniseminarium är mycket stort. Vi har fått byta lokal för att få plats, säger Karin Stenlund vid Innovatum Teknikpark. Biogasen ger verkligen nya möjligheter för fordonsindustrin. Vi är världsbäst på att tillverka biogas till fordonen. Nu kan vi bli bäst också på att utveckla biogasfordon.

På EU-högnivåmötet i Göteborg visade ANA Trollhättan AB och Innovatum Teknikpark för första gången en Saab 9-3 SportCombi 1,8t BioPower som kan köras på såväl biogas som etanol och bensin. På seminariet berättar Joachim Lind, vd för ANA Trollhättan, om varför företaget satsar på biogasbilar och visar även upp bilen.

Håkan Rolin som är affärsansvarig inom Powertrain Systems på teknikkonsultföretaget Etteplan Tech AB ser nya möjligheter för fordonsindustrin inom duel-fuel-teknik, en kombination av biogas och diesel. Håkan berättar om hur man kan använda biogas i en dieselmotor och samtidigt behålla och förbättra motorns egenskaper.

Magnus Karlström är omvärldsanalytiker på Vätgas Sverige som främjar vätgas som energibärare samt stöder det svenska innovationssystemet för vätgas- och bränslecellsteknik. Magnus kommer att prata om bränsleceller och biogas - vad, när och hur?

I publiken finns företrädare från både offentliga inköpare och privata företag.

Mer information: Karin Stenlund, 0520 - 289 322