Hur skapas framgångrika miljöinnovationer?

På måndag startar en seminarieserie om energi- och miljöteknik på Innovatum Teknikpark. En av föreläsarna är Joakim Ottander från Exibea som skapat en framgångsrik miljöinnovation. Elviz heter den energidisplay som Exibea tagit fram, en innovation som har utsetts till en av Världsnaturfondens, WWF, Climate Solvers.

Energi- och miljöteknik ett av Innovatum Teknikparks fokusområden och ett viktigt framtidsområde där Sverige har stora möjligheter att göra goda affärer. I höst och vinter presenterar Innovatum Teknikpark en seminarieserie i intimt format som visar upp teknikparkens arbete inom energi- och miljöteknik. På måndag den 12 oktober arrangeras det första seminariet som handlar om hur man skapar framgångrika miljöinnovationer.

12 oktober kl 15.00 - 16.30 i Trollhättan, Innovatum Teknikpark, Byggnad 73

- Miljöinnovationer är väldigt i ropet just nu och det här seminariet riktar sig till företag som är intresserade av att hitta nya affärsområden, säger Karin Stenlund, ansvarig för energi- och miljöteknik på Innovatum Teknikpark och den som håller i seminarieserien.

Seminariets tre föreläsare har på olika sätt stor erfarenhet av miljöinnovationer.

Andreas Englund från Innovatum Teknikpark har arbetat med och bedömt över 600 miljöinnovationer och beskriver vilka som är de viktiga miljömarknaderna och vad som ger kommersiell framgång. Hans Leghammar från Region Halland har skapat den nationella tävlingen Miljöinnovation och på seminariet berättar han om spetsteknik inom miljöområdet.

Joakim Ottander driver Exibea som nyligen fått utmärkelsen Climate Solver av Världsnaturfonden för sin energidisplay Elviz. För att bli en av WWF:s Climate Solvers krävs det att innovationen har en global potential och att den fram till 2020 kan bidra med ett minskat koldioxidutsläpp på minst 20 miljoner ton per år.Elviz är en energidisplay som är kompatibel med de moderna fjärravlästa elmätarna och nyttjar dessa för att enkelt och kostnadseffektivt tillgodose konsumentens behov av bättre information kring elförbrukningen.

- Andreas Englund och Hans Leghammar har båda 10 års erfarenhet i miljöinnovationssammanhang och Joakim Ottander är en inspirerande talare som vågat satsa på sin innovation. Tillsammans kommer de förmedla intressant information kring miljöinnovationer och sprida hel del inspiration, säger Karin Stenlund.

Senare i höst kommer serien att handla om biogas, vindkraft och el- och hybridutveckling. Tre områden där Innovatum Teknikpark är engagerat i regionens arbete med att utveckla framtida företag.

Mer information: Karin Stenlund, 0520 - 289 322