Högpresterande elbilar via svenskt elbilssamarbete

Högpresterande elbilar via svenskt elbilssamarbete

Ett svenskt elbilssamarbete med uppgift att snabbt ta fram hög­preste­rande elbilar har formats. Energimyndigheten har den 10 december fattat det nödvändiga beslutet för att inleda projektet. Elbilarna visas redan i år med en snabb expan­sion under 2010. I år har redan två demobilar pre­sen­terats och dessa har fått ett mycket gott mottagande. Det nya projektet avser att ta fram drygt 100 elbilar redan under 2010.

De samverkande parterna är Saab Automobile AB, Electroengine in Sweden AB, batteri­före­taget Boston-Power Inc., Innovatum AB i Troll­hättan samt Power Circle, elkraft­branschens intresse­organi­sation. Dessa fem parter har visat att det finns ett unikt och kon­kurrens­kraftigt koncept förankrat i verkligheten. Baserat på de goda erfarenheterna från demofordonen, som redan rullar sedan sommaren 2009, har nu beslut fattats om att gå vidare och utvidga elbils­projektet.

Projektet ZE Saab 9-3, uttolkat som nollutsläpp av CO2 (Zero Emission), ger svensk ingenjörskonst ett lyft och stimulerar kunskaps­spridning i världsklass i ett av de hetaste teknikskiften som just nu utspelas. Från start i projektet ingår en unik kombination av fordons­till­verkare (Saab), drivline­leverantör (Electroengine) och batteritill­verkare (Boston-Power), projekt­­samordning (Innovatum) samt demon­strations- och elkraftskunnande (Power Circle). Samtidigt innebär förslaget att förutsättningar skapas för en svensk kompetensnod för elbilsutveckling.

Teamet speglar den kompetensmix som krävs för att snabbt få ut fordonen i en demoflotta och därigenom säkerställa en svenskbaserad och kon­kurrens­kraftig elbilslösning.

De samarbetande parterna bakom den svenska elbilen har beviljats stöd från Energi­myndig­heten på 86 miljoner kronor. Det totala projektet uppgår till cirka 200 miljoner.

Bild finns att ladda hem på: www.electroengine.se/press/bilder.php

Rörlig bil/film finns att ladda hem på: http://bildarkiv.innovatum.se/public/ze93.html

Frågor kan riktas till:

Tore Helmersson, Innovatum Teknikpark: 0730 – 915 100
Chris Carleton, Boston-Power: +1 857 891 2989
Christer Asplund, Power Circle/IVA: 0 707 – 822 650
Thomas Bergfjord, Electroengine in Sweden AB: 0707 – 999 701
Gunilla Gustavs, Saab Automobile AB: 0520 – 279 797

Beskrivning av parterna:

Innovatum Teknikpark
Innovatum Teknikpark är ett utvecklingscentrum i Trollhättan som vill inspirera till nytänkande och vår utgångspunkt är att lärande och ny kunskap skapas allra bäst när människor samverkar. Därför satsar vi på arenor med resurser som väcker och tar tillvara just det. Under tiden skapas nya affärsmöjligheter för industrin i regionen, nya företag utvecklas och lusten till teknik väcks hos människor i alla åldrar. Vi består av en Projektarena, en Inkubator och ett Science Center

Boston-Power
Boston-Power, Inc. är en prisbelönt tillverkare och leverantör av nästa generations litium-jon batterier, utformat för en rad olika tillämpningar. Flaggskeppet, Sonata batteriet, är miljöcertifierat av Svanen och grunden till HP:s nya batteri ’Long Life Battery’ till bärbara datorer. Bolagets Swing batteri levererar hög kapacitet för plug-in hybrider och elektriska fordon, samt till det växande behovet av energilagring i stora enheter. Boston-Power grundades 2005 och har mer än 100 patentansökningar. Boston-Power leds av grundare och VD Dr. Christina Lampe-Önnerud, en internationellt erkänd innovatör, entreprenör och teknisk rådgivare till energiindustrin och för applikationer med energilagring. Rådgivare också för Club of Madrid och FN i klimatförändringsfrågorna. Hittills har företaget fonderats med 125 miljoner dollar från Foundation Asset Management, Oak Investment Partners, Venrock, GGV Capital och Gabriel Venture Partners. Boston-Power har sitt huvudkontor i Boston, Massachusetts, och har Six Sigma massproduktion i Asien.

Saab Automobile
Saab Automobile AB är ett globalt premium varumärke med Skandinaviskt designspråk  och en stark koppling till flygarvet.  Saab grundades i Sverige år 1937 som Svenska Aeroplan Aktiebolaget, och visade sin första prototyp av personbilar, med tydlig inspiration från flygarvet, 1947.  Saab har en lång historia av innovationer och är erkänd för att vara den biltillverkare som förde in turbo teknik i vanliga personbilar liksom inom områden som säkerhet och flexfuel teknologi.  Saab Automobiles huvudkontor och produktionsanläggning  i världsklass,  är belägna i Trollhättan, Sverige. Företaget har 3 500 anställda i Sverige.

Electroengine
Electroengine in Sweden AB (Electroengine) har sitt säte och huvudsakliga verksamhet i Uppsala. Företaget utvecklar och kommersialiserar systemprodukter och lösningar för nästa generations elfordon.

Powe Circle
Power Circle, elkraftbranschens intresseorganisation, skall verka för att elen och eltekniken stärker och stödjer en positiv och hållbar samhällsutveckling. Detta sker genom att svensk elkraftteknisk kompetens stärks, utvecklas, och får uppmärksamhet, samt genom aktiva insatser för att utveckla kompetensområdets fulla potential och genom insatser för att kommersialisera ny teknik och i övrigt för att främja och utveckla elkraftteknikens roll och ställning i samhället.