Genuint intresse för matematik tar Pernilla tillbaka till Trollhättan

Genuint intresse för matematik tar Pernilla tillbaka till Trollhättan

Pernilla Falck är uppvuxen i Trollhättan och blev tidigt inspirerad av mellanstadielärare Ulla Gustavsson på Lextorpskolan. Idag arbetar hon som lärare i Stockholmsområdet och Sydafrika men också som läromedelsförfattare och anlitad föreläsare. Den 20 mars besöker Pernilla Innovatum för att inspirera lärare och inviga den nya aktiviteten Mattebanorna.

Mattebanorna är framtagna av Pernilla i samarbete med pedagogerna på Innovatum och lanseras kl. 12.30 då elever från Skoftebyskolan kommer att genomföra aktiviteten första gången. Mattebanorna är något som eleverna kan genomföra på egen hand i utställningar samtidigt som de tränar sitt matematiska tänkande.

Workshop i konkret matematik
Pernilla kommer också att hålla en workshop för 45 lärare från Trollhättan och Vänersborg och inspirera dem i konkret matematik. Att matematik ska vara konkret och rolig och att lärarna ska kunna förklara för eleverna så att de verkligen förstår är något som Pernilla brinner för. Pernilla beskriver matematik som ett pussel, där ett stort antal mycket små byggstenar representerar det logiska i matematiken. Utmaningen är att därifrån bygga vidare på ett sätt som passar elevernas multisensoriska lärande och stärker elevernas förmågor.

Att lära med alla sinnen
Pernilla är också författare till det mycket uppskattade läromedelserien MatteSafari som utgår från barnens värld och bygger på struktur, tydlighet och på det matematiska samtalet som grundas i lekar som barnen redan kan. Dessa övningar stimulerar bland annat deras kommunikativa och konkreta förmågor. De matematiska förmågorna är viktiga delar för måluppfyllelsen i matematikämnet enligt Lgr 11. Pernilla vill erbjuda lärarna stödet de behöver för att kunna lära alla elever med alla sinnen.

Ni är välkomna att träffa Pernilla Falck på Innovatum torsdagen 20 mars mellan 12.30 -17.30. Kontaktperson Jerry Alrup, 0709-268640