Gammal trotjänare går i pension

Gammal trotjänare går i pension

I år är det 15 år sedan Innovatum slog upp portarna. Ett av de populära inslagen för många har varit den så kallade Jordkontrollen som har funnits med sedan starten. Och efter 15 år är det nu dags att pensionera den gamla trotjänaren. I och med det kommer Innovatums Science Center att hålla stängt i december för ombyggnation.

– När vi öppnade Innovatum var Jordkontrollen helt unik. Så många ihopkopplade datorer fanns inte på någon annan offentlig plats i Sverige, säger Margareta Hallin VD på Innovatums Science Center.

För femton år sedan var tekniken helt ny och banbrytande. Internet var nytt för den breda allmänheten och fanns inte i hemmamiljön på samma sätt som idag och på Innovatum kunde många få tillgång till det nya. Idag har Jordkontrollen tjänat ut sin roll och kommer att lämna plats åt nya innovativa aktiviteter.

– Vi kommer att skapa en plats där man dels ska kunna laborera, experimentera men också ytor
som ska vara flexibla för att kunna ta emot tillfälliga utställningar och evenemang, säger Margareta Hallin.

På de nya ytorna kommer besökarna också kunna ta del av Innovatums planetarium och även se nya utställningar växa fram.

– Att skapa en ny utställning är en process och den processen behöver vi hantera någonstans. Att göra det tillsammans med publiken är ett nytt grepp och platsen kommer att återigen bli unik och banbrytande, säger Margareta Hallin.

Rivningen av Jordkontrollen sätts igång måndag den 2 december och med anledning av det kommer Innovatums Science Center att vara stängt fram till den 27 december.

För mer information kontakta:

Margareta Hallin, VD Innovatums Science Center, 0520-289 401, 0708-533 386

Elin Krusell Sandh, PR-ansvarig Innovatum, 0520-289 302, 0736-229 880