Framtidstro i miljöarbetet

Att det finns kraft, potential och framtidstro i Innovatum Teknikparks satsningar inom energi- och miljöområdet bekräftades flerfaldigt under VG-regionens Energisession i Skövde. Här lyftes goda, framsynta exempel på grönt entreprenörskap och en viktig utmaning för Innovatum Teknikpark är att hjälpa fler företag och verksamheter att hitta den kommersiella potentialen i energiomställning.

När hela världen skriker kris med marknader som slår tvärstopp och varsel läggs på varsel finns en bransch som just nu växer explosionsartat och där framtidstron skiner som en sol. Den "gröna" branschen, är egentligen inte en bransch, utan snarare en förändringsprocess som löper genom i stort sett alla typer av verksamheter.

Hot blir affärer

Klimatproblemet med den globala uppvärmningen och andra hot mot miljön vänds av framsynta entreprenörer till nya möjligheter och affärer. Pär Holmgren, meteorolog och klimatstrateg från SVT, var en av dem som hävdade att energiomställningen är en fantastisk möjlighet som ger både jobb och tillväxt. Även Björn Sandén, docent i miljösystemanalys vid Chalmers Tekniska Högskola poängterade att vi just nu håller på att skapa en ny industriell dynamik med nya, oväntade möjligheter som vi inte ens kan tänka oss. Tiden är mogen för fantasi och annorlunda tankebanor där den globala omställningen att "rädda vår jord" skapar nya företag, nya tjänster, ett annorlunda och förhoppningsvis bättre samhälle.

Tomas Kåberger, generaldirektör för Energimyndigheten framhöll att Sverige är ett gott exempel på att det faktiskt går att minska utsläppen av växthusgaser och samtidigt behålla bra tillväxt enligt målen i Koyotoprotokollet. Den framgången beror enligt Tomas Kåberger i hög grad på beskattningen av fossila bränslen och vår framgång med att använda olika biprodukter och avfall för energiframställning.

Samverkan den gröna tråden

Denna framsynthet och optimism kändes under de tolv parallella sessionerna där företag, organisationer och delar i innovationssystemet visade exempel på nya möjligheter. Att åtgärder för miljön i hög grad går att kombinera med kommersiell framgång, gick som en röd tråd genom de flesta av sessionerna. Den gemensamma frågan var "hur växlar vi upp takten." Konferensen var dessutom en tummelplats för nya idéer och potentiella samarbeten. För om den röda tråden var affärsmöjligheter så var den gröna tråden samverkan i olika konstellationer. Och ska man tro Energisessionen så är det i Västsverige det händer! Västra Götaland har med rätta hög svansföring inom miljö- och energiområdet med en rad framgångsrika satsningar. Enligt Per-Olof Blom, ordförande i miljönämnden, ska Västra Götaland bli bäst i Sverige, och rent av bäst i världen, vad gäller klimatarbete och just nu remissas VG-regionens klimatstrategi i regionens fyrtionio kommuner.

Förutom att Innovatum Teknikpark var medarrangör till fem av sessionerna, var de två dagarna en tydlig bekräftelse på kraften i det som just nu sker hos Innovatum. Här drivs ett tiotal forsknings- och utvecklingsprojekt inom energi- och miljöområdet parallellt med satsningen att hjälpa miljöentreprenörer att nå kommersiell framgång. Innovatum Teknikpark i Trollhättan är redan ett nav för utveckling och kommer under 2009 etablera en samverkansmodell med en rad starka parter inom energi och miljöområdet. Energisessionen var ett utmärkt forum för kontakter, kunskap och inspiration inför dessa planer.

Referat från Innovatums delsessioner vid Energisessionen kommer att finnas på: www.innovatum.se, under Energi- och Miljöteknik.

Mer information: Karin Stenlund, verksamhetansvarig inom Energi- och Miljöteknik; 0520 - 289 322.