Fiction eller framtidens miljöbilar?

Vätgas Sverige och Swerea IVF har i en framtidsanalys åt projektet Flexible Assembly, som koordineras av av Innovatum Teknikparks projektarena, analyserat framtidens bränsleceller och marknad. Vilka bilar kommer konsumenterna att välja i framtiden? Kommer bilarna ens att se ut som de gör idag? Hur ser framtidens mest optimala bilfabriker ut? Ingen vet exakt vilken typ av bil som kommer efterfrågas mest om 10-20 år, men man vet att det finns en ekonomisk risk i att bygga in sig i ett särskilt segement. Projektet Flexible Assembly ska dra upp riktlinjer för en flexibel montering av miljöfordon i en redan existerande bilfabrik. Hittills har projektdeltagarna varit i Japan och jobbat med benchmarking och just nu tittar man närmare på framtidsscenarier för bränslecellsfordon. Den 31 mars redovisade Magnus Karlström från Vätgas Sverige och Lars Avellan från IVF den första delrapporten som visade på trender. - Alla projektdeltagare har en hög kunskapsnivå och vi hade många intressanta diskussioner när det gäller framtidens miljöfordon, säger Lillemor Lindberg, projektkoordinator vid Innovatum Teknikpark och ger några exempel på frågeställningar: 1) Hur länge kommer bilarna ha kvar samma arkitektur som de har idag? Om ett av de viktigaste drivmedlen blir vätgas ändras till exempel många förutsättningar för bilens utseende och stegen i produktionen. 2) Kommer alla gamla bilar försvinna eller kommer det finnas personer som behåller sina "veteranbilar". I sådan fall kommer det fortsätta att finnas ett behov av den gamla tekniken. 3) Många bilägare håller motorljudet som en bilens viktigaste detaljer. Elbilar är ljudlösa, ska vi då sätta dit artificiella ljud med hjälp av högtalare? 4) Dagens säkerhetsbehov driver in vikt i bilarna. Kommer det vara lika viktig i framtiden eller kommer säkerheten hållas på andra sätt. Den 30 maj redovisar Vätgas Sverige och IVF resten av sin analys och då kommer de gå in på hur själva produktionerna förväntas att se ut. Utifrån resultatet av framtidsanalysen kommer Flexible Assembly sedan att göra simuleringsmodeller. I projektet knyts industrin knyts ihop med högskolevärlden för ett ömsesidigt utbyte. Projektparter är Chalmers Tekniska Högskola, Högskolan Väst och Innovatum AB. Projektet ägs av Saab Automobile med Volvo Personvagnar som likvärdig partner och finansieras av dessa tillsammans med Gröna Bilen 2 via VINNOVA. Projektet pågår fram till 31 december 2008. Mer information, kontakta projektkoordinator Lillemor Lindberg, tel 0520 - 28 93 23, lillemor.lindberg@innovatum.se