Dialog för medborgarengagemang inom nanomedicin

Dialog för medborgarengagemang inom nanomedicin

Torsdagen den 23 november mellan kl. 9-16 arrangerar Innovatum Science Center den andra dialogen gällande nanoteknologi. Eventet syftar till att i en öppen och kreativ miljö diskutera hur sociala värden, behov och oro bättre kan tas till vara och uppmärksammas inom nanomedicinsk forskning och utveckling i Sverige.

Dialogen samlar representanter från forskning, industri, intresseorganisationer, politiska aktörer samt intresserade medborgare. Dagen kommer att innehålla interaktiva grupparbeten, öppna diskussioner och scenarioworkshop. Eventet erbjuder deltagarna att reflektera och lära sig mer om olika perspektiv och synsätt inom nanoteknologi.

Dialogen är en del av EU-projektet NANO2ALL, vilket syftar till att främja det medborgerliga engagemanget för forskning och utveckling av nanoteknik I Europa. Resultaten från dialogen kommer att framföras till nationella och europeiska beslutsfattare inom teknologi och naturvetenskap för att bidra till utvecklingen och stimulera förbättrad anpassning mellan forskning, utveckling och samhällets förväntningar.

Bland deltagarna finns:
Bengt Kasemo, professor i kemisk fysik, Chalmers Tekniska Högskolan, Björn Fagerberg, professor i medicin, Sahlgrenska Academin, Läkare för miljön, Simon Larsson, Göteborg Research Institute, Göteborgs Universitet, Rune Karlsson, Nordmiljö AB, Asalie Hartmanis, VD Swednanotech, Oskar Axelsson, forskningschef Spago Nanomedical AB, Maria Kempe, professor (Nanomedicine and Biomaterials, Experimental Medical Science) Lunds Universitet, Kristina Jonäng (C), miljönämndens ordförande Västra Götalands region, Lennart Karlsson, journalist samt en representant från Karolinska institutet, en representant från RISE, Research Institutes of Sweden och en representant från Linköpings Universitet.

Kontaktpersoner Innovatum:

Susanne Wallgren Grusell