Dags att starta byggandet för Wargön Innovation

Projekt Wargön Innovation är framgångsrikt när det gäller att medverka i affärsutveckling och skapa projekt. Det är nu dags att ta nästa steg och bygga en byggnad för projektets fortsatta utveckling. Det unika med Wargön Innovations affärsmodell är just att bygga upp en fysisk plats med kompetens och utrustning som gör att innovationer kan ta nya steg. Projektet har tagit fram ritningar och förutsättningar och skriver nu till kommunstyrelsen i Vänersborg för att i nära samverkan med kommunen komma till byggstart så snart som möjligt.

Byggnaden är på ca 1 200 kvm och planeras vid den nya infarten till Wargöns nya verksamhetsområde där kommunen redan skapat goda förutsättningar genom ny detaljplan, nytt internt vägnät och utbyggnad av va-nät med mera.

En första byggetapp består av kontor för Wargön Innovations egen personal samt en öppen innovationsyta med gemensam utrustning där ett flertal innovationer kan utvecklas samtidigt. Innovationerna behöver även tillgång till ett laboratorium för snabba och processnära analyser samt vissa kontorsutrymmen för de entreprenörer som verkar i miljön under längre eller kortare tid.

Det finns ett mycket stort behov av nya material som är hållbara och som är en del av en cirkulär ekonomi. Sverige har råvara, omfattande forskning och en stark industriell tradition men det krävs nya arenor och nya arbetsmodeller för att lotsa nya materialinnovationer fram till produktion och kommersialisering. Det krävs tillgång till testbäddar och möjligheter till prototyputveckling i den form av miljöer som Wargön Innovation planerar.

– Innovatum är en regional resurs och vi letar aktivt efter möjligheter att fysiskt etablera nya plattformar. En satsning med skogen som viktig råvara är logisk att lägga i Vänersborg säger Martin Wänblom, VD på Innovatum och ordförande i styrgruppen för Wargön Innovation.

– Wargön Innovation har ett varumärke och identitet som på kort tid byggts upp och där vi visat förmågan att skapa delprojekt som engagerar många parter. Start av ett byggprojekt ger ytterligare mycket stor kraft åt projektet och stärker även Wargön som plats på ett högst påtagligt sätt säger Wargön Innovations verksamhetsledare Maria Ström.

Ytterligare information: Martin Wänblom VD Innovatum AB 070-778 59 60, Maria Ström verksamhetsledare Wargön Innovation 072- 802 11 33.

Wargön Innovation startades på initiativ av Vänersborgs kommun och har sedan 1 juli 2016 Innovatum AB som huvudman och med basfinansiering fram till hösten 2019 från EU:s strukturfonder via Tillväxtverket, Västra Götalandsregionen och Vänersborgs kommun. Wargön Innovation är dessutom part i ett antal delprojekt som ytterligare ökar omslutningen. Läs mera: www.wargoninnovation.se