​Brasilianskt besök till Innovatum, Högskolan Väst och GKN

Under fredagen den 27 oktober får Innovatum, Högskolan Väst och GKN Aerospace besök av representanter från brasiliansk akademi och näringsliv i syfte att utbyta erfarenheter och titta på den svenska modellen för forskning och innovation.

Sedan 2011 har det pågått ett samarbete mellan Sverige och Brasilien i syfte att utbyta erfarenheter kring att jobba med innovationer. Utbytet har skett på flera nivåer och mellan flera olika organisationer.

Besöket i Västsverige är en del i ett program som sträcker sig under hela veckan med besök på andra ställen i Sverige. Det syftar till att det brasilianska näringslivet ska få chansen att lära sig mer om det svenska innovationssystemet och den högt ansedda Triple-Helix-modellen där det offentliga samverkar med akademi och näringsliv som främjar en bred spridning av kunskap och innovation.

Under veckan besöker de Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, SAAB AB i Linköping, Linköpings Universitet och avslutar under fredagen i Västsverige med att besöka Innovatum, Högskolan Väst och GKN Aerospace.

Besöket består av representanter från bland annat Universitetet i Sao Paolo, chefer från Brasilianska företag samt representanter från organisationen CISB (Swedish-Brazilian Research and Innovation Centre).

– Det är väldigt roligt att få visa upp hur vi jobbar med innovation i samverkan mellan det offentliga, akademi och näringsliv här i vår region. Det är något vi är stolta över och som vi är erkänt duktiga på, säger Martin Wänblom VD på Innovatum.

Besöket sker mellan Innovatum, Högskolan Väst och GKN under fredagen den 27 oktober, på Nohabgatan 18 A, byggnad 73, på Innovatumområdet.

Vill media vara med under en del av besöket finns möjlighet mellan 11.00-12.00 då det sker en rundvandring på Produktionstekniskt Centrum. Vänligen meddela elin.krusell-sandh@innovatum.se om ni har tänkt att komma.