Biogas Brålandaprojektet har lett till lagändring på EU-nivå

Biogas Brålandaprojektet har lett till lagändring på EU-nivå

Innovatum har haft en stor betydelse i uppbyggnaden av Biogas Brålanda, det unika konceptet för framställning av biogas från gödsel och livsmedelsrester. Ett lyckat samarbete mellan lantbrukare, lokala företag, energibolag och kommuner som började som ett innovativt projekt är idag ett samarbete mellan flera bolag som producerar biogas till fordon och värme.

Nu har Biogas Brålanda gjort skillnad för inte bara Sveriges utan hela EU:s biogasproducenter.

Anledningen är ett brev till jordbruksministern från Biogas Dalsland ekonomiska förening. Ett brev som skrevs i mars 2010 om att få använda slakterirester som gödselmedel i ekologisk växtodling och som nu ligger till grund för en lagändring på EU-nivå.

– Initiativet till brevet kom från biogasproducenterna och det känns fantastiskt att vi kunde skapa förutsättningarna för lagändringen, inte bara för Sveriges del utan hela EU:s biogasproduktion, säger Peter Eriksson, projektkoordinator på Innovatum.

Jordbruksverket fick i uppdrag av regeringen att skriva ansökan till EU som ledde till lagändringen.

– Brevet till jordbruksministern från Biogas Dalsland och stort allmänt intresse gjorde att vi skrev ansökan. Hjälp med texten till ansökan från Innovatum var jättebra, säger Göran Ekbladh, Regelenheten, Jordbruksverket

Lagändringen trädde i kraft den 11 april och kommer att ha stor betydelse för alla inom biogasbranschen och biogasproduktionen har potential att öka ytterligare.

Slakteriavfall har stor potential för biogasproduktion

När man producerar biogas har rötresterna en stor kapacitet som gödselmedel till odling. Det förstärker kretsloppet av näringsämnen och i lantbrukets växtodling kan det utgöra en mycket bra ersättning för handelsgödselmedel.

Under själva biogasproduktionen har man märkt att processen får en rejäl skjuts om man tillför slakteriavfall. Problem uppstår dock för den ekologiska lantbrukaren eftersom det tidigare har varit förbjudet att använda slakteriavfall som gödselmedel, även om det har gått igenom en rötprocess i en biogaskammare.

Detta var anledningen för den ekonomiska föreningen Biogas Dalsland som skrev brevet vilken nu har lett till att man från och med den 11 april får använda slakteriavfall vid biogasproduktion och sedan använda rötresterna som gödselmedel.

–Nu är ett stort problem borta som förut hindrade samverkan kring biogasproduktion mellan de konventionella och ekologiska lantbruken, säger Kjell Eriksson, ordf ,ekonomiska föreningen

Att använda slakteriavfall direkt som gödselmedel kommer fortfarande att vara förbjudet men det kommer att vara tillåtet att använda rötresterna från biogasproduktion som gödselmedel även om man tillfört slakteriavfall.

Peter Eriksson, projektkoordinator Innovatum, tel. 0520- 289 322, 0730-755 600

Kjell Eriksson, ordförande Biogas Dalsland Ekonomisk förening, tel. 070-322 59 60