Hanna Lauste och Linn Rosenqvist från startupen Herbox vill bidra till ett mer jämställt samhälle. Ett år efter starten finns deras mensskyddsdispensers på fler än 1000 toaletter och internationell expansion är på gång.

Barndomsvännernas mål – göra mensskydd lika lättillgängligt som toapapper

Hälften av världens befolkning har mens. Ändå är ämnet tabubelagt och tillgången till mensskydd undermålig. Det vill entreprenörerna Linn Rosenqvist och Hanna Lauste ändra på. Genom startupen Herbox tillgängliggör de gratis mensskydd på skolor och arbetsplatser. Nu gästar de podden Klara, färdiga, entreprenör.

I avsnittet berättar de om sin startupresa, drivkraften att skapa ett jämställt samhälle, och vad det innebär att lansera en produkt med målet att sätta en ny standard.

– Vår vision är att skapa förändring på ett större plan och bidra till ett mer jämställt samhälle, där tillgång till mensskydd är en del av det. Innan har kvinnors behov inte tagits på allvar, säger Herbox medgrundare Hanna Lauste.

Efter studier i USA startade barndomsvännerna från Orust, Herbox 2021. Samma år antogs de till inkubatorn vid Innovatum Science Park i Trollhättan och sedan dess har utvecklingen gått i en rasande fart.

Internationell expansion på gång
Herbox mensskyddsdispenser finns redan installerade på fler än 1000 toaletter hos omkring 150 olika verksamheter. Och internationell expansion är på gång.

– Detta tilltalar alla olika branscher. Våra dispensers finns på allt från padelhallen och frisören till kommuner, gymnasieskolor och stora företag som exempelvis SKF, säger medgrundaren Linn Rosenqvist.

På kundlistan syns bland andra Liseberg, Plejd och Ryds Glas samt ett tiotal kommuner runt om i landet - Uddevalla, Borås, Gotland, Härnösand och Vaxholm är några av dem.

I podcasten berättar Linn och Hanna om hur affärsidén föddes, hur tiden i USA fick dem att våga ta steget och om att hantera tillväxt i bolaget både på det affärsmässiga- och personliga planet.

Entreprenörer från hela Västsverige intervjuas i podden
Bakom podcasten Klara, färdiga, entreprenör står inkubatornätverket West Swedish Incubators, som Innovatum Science Park är en del av. Målet är att lyfta innovationskraften i Västsverige och få fler att våga satsa på sina affärsidéer.

Under säsongen möter vi entreprenörer från Borås INK, Science Park Skövde, Innovatum Science Park i Trollhättan och de fem Göteborgsbaserade inkubatorerna GU Ventures, Chalmers Ventures, Brewhouse Inkubator, Sahlgrenska Science Park, och Founders Loft.

Podden finns där poddar finns och möjliggörs genom finansiering av Västra Götalandsregionen, EU:s regionala utvecklingsfond och Göteborgs universitet.

Avsnittet med Herbox hittar du här.

Kontakt Herbox:

Linn Rosenqvist, Medgrundare