110 elever från Trollhättan i nationella projektet ”Gnistan”

110 elever från Trollhättan i nationella projektet ”Gnistan”

Efter ett mycket lyckat projekt som avslutades i april i fjol kör nu Innovatum igång den andra omgången av ”Gnistan”. Totalt 110 elever från Paradisskolan och Strömslundsskolan kommer att delta. Samtidigt genomförs Gnistan på ytterligare två platser i Sverige, Teknikens Hus i Luleå och Vattenhallen i Lund.

Projektet är en satsning tillsammans med Vattenfall, Föreningen Svenska Science Centers (FSSC) och Förbundet Unga Forskare (FUF) för att stimulera ungas intresse för naturvetenskap, teknik och entreprenörskap. Eleverna arbetar med lösningar kring framtidens energiproblem. De väljer själva tema och idé men utgår alla ifrån samma övergripande fråga: ”År 2025 lever vi hållbart, hur?”. Arbetet i projektet sker ämnesöverskridande vilket har varit uppskattat av både lärare och elever.

– Vi är övertygade att desto större medskapande från eleverna desto mer ökar deras motivation, säger Tomas Eriksson projektledare från Innovatum.

Hitta nya energilösningar
Årets omgång startar upp 26 och 27 februari med en ”friktionsträff”. Då träffas elever, lärare och representanter från Föreningen Svenska Science Centers, Vattenfall, och Förbundet Unga Forskare på Innovatum för att kicka igång arbetet. Utifrån de teman och idéer som eleverna intresserar sig för jobbar de sedan vidare med under sex veckors tid för att komma med egna nya lösningar på energiproblemet.

Gnistan avslutas med en visionsdag den 16 april då alla elever ställer upp sitt arbete för en jury med representanter från flera organisationer och företag som verkligen är nyfikna på att ta del av den unga generationens lösning på energifrågan.

Schema för 26 och 27 februari:

09.00 Gemensam info, välkommen och förväntningar (Innovatum, FUF, Vattenfall)
10.00 Gemensam rast
10.15 Workshop – Tänk om (i två grupper)
11.15 Lunch
12.15 Youthspace (i två grupper)
Ca 13.15 Gemensam rast
13.30 Återsamling och liten uppstart av projekt i mindre grupper