Vi firar kulturarvsdagen 2015 på lördag och söndag

Vi firar kulturarvsdagen 2015 på lördag och söndag

På lördag och söndag är det dags för kulturarvsdagen 2015. Temat för i år är "människors värv och verk - en resa i industri- och teknikhistoria". Dagen eller dagarna, firas runt om i Europa där lokala arrangörar kan delta i aktiviteter och visningar, alla under samma tema. Industri och teknik utgör en del av våra liv och vi kommer i kontakt med det dagligen i olika föremål och smarta lösningar. Men varifrån härstammar alla saker vi använder? Och vilka har kommit på dem?

Innovatum tillsammans med Vattenfall och Trollhättans Stad ordnar under lördagen 12 september och söndagen 13 september, visningar i Olidans och Hojums kraftstationer, historiska vandringar på Nohabområdet samt på Stridsberg och Biörcks industriområde.

Visning av Olidans och Hojums kraftstationer i Trollhättan

Tid: 14.00, lördag 12 september

Plats: Insikten (Åkersbergsvägen 9)

Visningen startar på Insikten med historia kring elkraftproduktionen i Göta Älv samt fallområdet. Därefter besöker vi intag och maskinsal på Olidans vattenkraftstation och avslutar med maskinsal samt turbinhall på Hojumstationen. Visningen avslutas på Insikten ca: 16.00.

Historisk vandring på Nohabområdet

Tid: 11.00, söndag 13 september

Plats: Saab bilmuseum (Åkerssjövägen 18)

Nohab var i mer än 100 år Trollhättans största och mest betydande företag. Visningen berättar om företagets historia och gör en rundvandring på det gamla Nohabområdet.

Historisk vandring på Stridsberg och Biörcks industriområde

Tid: 14.00, söndag 13 september

Plats: Stridsbergsområdet (Knorretorpsvägen)

Stridsberg och Biörck flyttade till Trollhättan 1879 för att få tillgång till vattenkraft. Företaget tillverkade sågblad, maskinknivar mm och var länge ett av stadens viktigaste företag. Visningen berättar om företagets historia och visar vad som finns kvar på området.