Ny bok som lär företagare att få koll på ekonomi

Ny bok som lär företagare att få koll på ekonomi

I september släpps boken Ordning och Reda. Pengar på fredag, en praktisk och inspirerande handbok om ekonomi (och om att nå framgång överhuvudtaget); fullmatad med erfarenheter, tips och råd kring konsten att vara en klassisk kreatör och samtidigt lyckas driva ett framgångsrikt företag.

Boken vänder sig i första hand till dig inom kreativ näring (designers, formgivare, musiker, skribenter, reklamare, filmskapare, konstnärer m fl.). Men innehållet kan ge minst lika många aha-upplevelser till andra nya företagare. Och för dig som är redovisningskonsult kan boken förhoppningsvis ge en hel del insikter och inspirera till ett nytt sätt att tänka kring din yrkesroll och ditt erbjudande.

De allra flesta duktiga och drivna kreatörer är väldigt bra på det de gör, men har i stort sett noll koll på hur man driver ett företag – och än mindre pejl på hur man sköter företagets ekonomi och vad man ska göra med alla dessa förbaskade papper och kvitton.

Unikt bokprojekt

När redovisningskonsulten Vivi-Anne Segertoft och copywritern Fia Erixon träffades första gången var det knappast någon av dem som anade att deras möte, några år senare, skulle leda till ett unikt bokprojekt som förhoppningsvis ska generera fler framgångsrika företagare inom kreativ näring.

De allra flesta duktiga och drivna kreatörer är väldigt bra på det de gör, men har i stort sett noll koll på hur man driver ett företag – och än mindre pejl på hur man sköter företagets ekonomi och vad man ska göra med alla dessa förbaskade papper och kvitton, förklarar Vivi-Anne Segertoft.

Boken Ordning och reda. Pengar på fredag är en överlevnadsguide för den som får något tomt i blicken så fort någon nämner budget, moms eller ekonomistyrning men ändå vill lyckas med sitt företag.

Vivi-Anne har i flera år arbetat som konsult på Innovatums inkubatorverksamhet i Trollhättan. Det är också där hon har träffat och coachat den främsta målgruppen till boken – kreatörer.

Gränsöverskridande samarbete

– Visst finns det travar med böcker om ekonomi och om att driva företag …, erkänner Fia Erixon som är medförfattare till handboken, … men de flesta är så torra och tråkigt skrivna att man inte klarar av att ta till sig innehållet. Därför har tonen, uttrycket, känslan och formspråket varit väldigt viktigt för oss.

– Det som också är unikt med vår bok är att den är skriven av representanter från båda sidor – affärscoachen/redovisningskonsulten och företagaren/kreatören, fortsätter Fia och berättar att det är en bok som hon själv skulle behövt läsa i början av sitt eget företagande. Då hade jag kanske sluppit en del dyrköpta lärdomar, skrattar hon.

En ny generation av konsulter

Den tredje september är det release för boken och även om den främst riktar sig till företagare inom kreativ näring så menar Vivi-Anne att innehållet kan ge minst lika många aha-upplevelser till andra nya företagare, men också till ekonomer och redovisningskonsulter.

– Min förhoppning är att boken kan ge en hel del insikter och inspirera till ett nytt sätt för redovisningskonsulter att tänka kring sin yrkesroll och sitt erbjudande, säger Vivi-Anne och menar att det är dags för en ny generation av redovisningskonsulter som inte bara agerar bokförare utan även fungerar som affärsrådgivare åt sina kunder.

Om författarna

Vivi-Anne Segertoft är en av grundarna och delägarna i ekonomibyrån Segertoft & Partner. I nästan tio år har Vivi-Anne varit engagerad i Inkubatorverksamheten på Innovatum i Trollhättan. Där har hon arbetat både som mentor/affärscoach och redovisningskonsult åt unga, nyblivna företagare inom den kreativa näringen.

Fia Erixon är copywriter och precis den typen av företagare och människa som den här handboken riktar sig till: en typisk kreatör. Hon har själv drivit företag sedan 2006 och har gjort alla möjliga och omöjliga misstag under resans gång; misstag som förhoppningsvis andra slipper att göra tack vare den här boken.

Danne Palm är chef på Innovatums inkubator. Han har varit med och coachat kreativa konstnärssjälar till att även bli framgångsrika företagare i över femton år. Vivi-Anne och Fia lät honom få sista ordet.