Närvarosystem för skolor vinner pris i rikstäckande VINN NU

Närvarosystem för skolor vinner pris i rikstäckande VINN NU

I tuff konkurrens med andra nystartade och innovativa forsknings- och utvecklingsbaserade företag har inkubatorföretaget TO Communicate AB utnämnts till det prestigefyllda priset ”VINN NU 2013”.

– Sverige är beroende av att det startas nya innovativa företag, som kan bli framtida tillväxtföretag. Genom finansiering i mycket tidiga stadier, där intresset från den privata finansieringsmarknaden är lågt, bidrar vi till att fler nya, utvecklingsbaserade företag får förutsättningar att växa, säger Ann-Louise Persson, handläggare på VINNOVA.

Lärare får mer tid till undervisning
TO Communicate AB har under varumärket ClickSystem utvecklat en innovativ produkt som gör närvaro-och frånvarohanteringen mobil och automatiserad. Detta minskar lärarnas administrativa börda och ger mer tid till pedagogik samt att det ger elever och föräldrar direkt påverkan på närvaron. Med tillförlitlig statistik synliggörs beteendemönster som redan på ett tidigt stadium visar tendenser till låg närvaro.

Utveckling av systemet
Priset i VINN NU innebär att Vinnova finansierar företaget med 300 000 kr, ett tillskott som gör att de kan öka takten i utrullningen av ClickSystem samt kontinuerligt addera värdefulla funktioner. Juryns motivering var att, ”Företaget bedöms ha förutsättningar att bli ett kommande tillväxtföretag”.

– Vi är så stolta och glada för detta prestigefyllda pris där vi har blivit erkända för våra framsteg och val av ny innovativ teknik för närvarosystem. Vi är övertygande om att elever som är närvarande och får rätt stöd klarar sina mål. Vi har ännu bara skrapat på ytan av de stora behov som finns och ser fram emot att bidra med förbättringar inom tillämpningar av teknik i skolor för att förenkla och förbättra.”, säger Titiola Oyedeji, VD TO Communicate AB.

Om VINN NU och Vinnova:
VINN NU är en tävling som anordnas av Vinnova, den utlyses en gång per år och riktar sig till nystartade företag som baserar sin verksamhet på ny teknik, ny kunskap eller ny tillämpning. Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet och tillhör Näringsdepartementet. De har drygt 200 anställda och har kontor i Stockholm och Bryssel.