Innovatums inkubatorföretag utvecklar ny vinterupplevelse

Innovatums inkubatorföretag utvecklar ny vinterupplevelse

DynaTech är företaget som bildades efter Saab Automobiles konkurs, som växt sig starka i Innovatums inkubator, som har mångmiljonskontrakt med kinesiska BAIC, som spelat in reklamfilm med Nicolas Cage och sist med inte minst blev årets nyföretagare 2014. Nu lanserar lanserar de ”The Winter Experience by DynaTech”, en kombination mellan bil- och upplevelseindustrin.

Arjeplog, en samlingsplats för vintertester inom bilindustrin och ett exotiskt resmål för många utländska turister. DynaTech har sett möjligheten att kombinera de två och lanserar under januari en spännande upplevelse som kallas ”The Winter Experience by DynaTech” som ska locka både bilfantaster och turister i allmänhet till norra Sverige för att få uppleva att köra på snö, is i kombination med andra fartfyllda och roliga upplevelser.

– Vi har under våra uppdrag märkt att det finns ett stort intresse av att komma till Arjeplog för att få testa på riktig vinterkörning och därför såg vi en affärsmöjlighet i det, säger Per Skoglund som är VD för DynaTech.

Dessutom erbjuds gästerna möjlighet att på nära håll få se DynaTechs performance team utföra några av sina uppskattade kontroll- och manövreringsuppvisningar. Teamet leds av Kenneth Bäcklund, sexfaldig svensk rallychampion och har uppträtt runt om i världen, allra senast i Kina.

DynaTech samarbetar också med det nyöppnade hotellet Iglotel i Arjeplog där gästerna erbjuds bo över och även ta del av annat som finns i höjd med polcirkeln.

Så sent som tisdagen den 20 januari släppte "Tillväxt i Norr" en rapport om hur Norge, Sverige och Finland kan skapa hållbar tillväxt i de tre ländernas nordliga områden – det arktiska Skandinavien och fyra drivkrafter pekades ut varav ökad turism var en. Just kombinationen mellan flera resmål och upplevelser verkar vara ett recept på framgång.