Animatör på Innovatum i Bamse-projekt

Animatör på Innovatum i Bamse-projekt

Bamse, världens starkaste och snällaste björn, har sedan starten 1966 älskats av barn i generationer. Under januari hade den första långfilmen om den folkkäre björnen biopremiär. En av personerna som arbetat med produktionen är Elinor Bergman, animatör med säte på Innovatum.

Vägen till animatörskarriären började 2001 med ett yrkestest på Infoteket. Elinor gick sista året på gymnasiet och visste inte vad hon ville arbeta med i framtiden. Efter ett antal frågor i yrkestestet stod det ”Animatör” överst på resultatlistan över lämpliga yrken.

– Jag funderade på om man verkligen kunde ha animatör som yrke och kollade upp vilka utbildningar som fanns. Det fanns två, säger Elinor.

Elinor beslutade sig för att följa testets rekommendation och den utbildning som lockade mest var en tvåårig KY-utbildning på Gotland. Hon sökte den och kom in. Efter dessa två år blev det ytterligare ett år vid Högskolan på Gotland innan hon flyttade tillbaka till västkusten igen.

Via en vän kom hon i kontakt med ett gäng killar som drev animationsstudion Dockhus Animation som då var kopplad till Innovatums inkubator. Det började då med en dockfilm och sedan dess har det rullat på. Idag, nio år senare, har Elinor illustrerat och animerat närmare 40 produktioner.

Kända filmer
Flera av produktionerna har blivit stora. ”Metropia” till exempel, som redan innan den haft svensk premiär både utsett till den bästa digitalt animerade film på Venedigfestivalen och öppnat filmfestivalen i Warsawa. I filmen medverkade bland annat Juliette Lewis, Stellan Skarsgård och Alexander Skarsgård. För att nämna några andra produktioner som Elinor medverkat i är Prick & Fläck på Fläcken, Liten Skär och alla små Brokiga och Desmond & Träskpatraskfällan.

Elinor arbetar idag som frilansande animatör via det egna bolaget AKA Pictures som är ett av företagen i nätverket All Creators Together (ACT) på Innovatum.

– Den svenska animationsbranschen är så liten så det handlar mycket om kontakter och nätverk. Gör man bra ifrån sig sprider det sig, säger Elinor.

Ett noggrant arbete i en kreativ atmosfär
Elinor har sitt kontor i byggnad 73 på Innovatum. Här finns flera företag som jobbar inom foto, film, musik, media och marknadskommunikation, vilket skapar en social och utvecklande miljö för kreatörer.

– Det passar mig bra att inte ha kontor hemma, i så fall skulle jag jobba hela tiden. Jag fick tipset att kolla upp Innovatum och ACT av Nyföretagarcentrum och det har jag aldrig ångrat. Här finns många härliga människor samlade och det är en kreativ atmosfär, säger Elinor.

Under senare delen av 2012 och fram till våren 2013 har Elinor arbetat för Slugger Film och Tre Vänner med den bioaktuella filmen Bamse och tjuvstaden. Största delen av produktionen har legat i Taiwan men allt grundmaterial (som t.ex. bakgrunder, design, och layout) har skapats i Sverige. Det största arbetet Elinor gjort i produktionen är att arbeta med läppsynk, vilket är ett mycket tidskrävande och noggrant arbete.

– Det handlar om att analysera ljudet för varje bildruta och sedan hitta rätt mun för det ljudet. Varje mun har en egen kod som skrivs ner i ett stort Excelark som sedan fungerar som stöd för animatörerna. Om det inte fanns en mun som stämde har jag fått teckna den, säger Elinor.

Läppsynket för Bamsefilmen har gjorts på engelska för att sedan dubbas till svenska.

– Det innebär att mitt arbete inte kommer fram i den svenska versionen av filmen, för att se det måste man se den engelska versionen, säger Elinor.

Elinor har också gjort nyckelteckningar till filmen som fungerar som ett stöd för animatörerna. De är uppbyggda av olika lager och visar vart i bilden Bamse befinner sig, vilken kameravinkel, vart skuggor och highlights ska vara, sinnesstämning med mera.

– Bamse har fått ett bra mottagande hos publiken och fått bra recensioner, så det känns kul att ha varit en del av den produktionen. Jag brinner för att animera och är glad för att jag kan leva på det, säger Elinor.

Nya projekt
Just nu pågår arbetet med att animera Lena Sjöbergs bok ”Tänk om”. Boken som blev Augustnominerad 2010 i kategorin Barn & Ungdom. Boken kommer att bli till 13 stycken avsnitt som kommer att bli till en 30 minuters långfilm. Avsnitten kommer även att sändas på TV framöver. När det projektet är avslutat väntar ett annat mer personligt projekt säger Elinor och pekar på sin runda mage.

– Men hoppas att kunna börja arbeta igen till hösten, tillägger Elinor.