Tue David Bak, vd för Innovation Skåne.

Innovation Skåne ställer om – offensiv satsning för Region Skånes framtid

Innovation Skåne tar ett stort kliv framåt med lanseringen av en ny vision som direkt adresserar de växande samhällsutmaningar som Skåne står inför. Genom strategiska satsningar på innovation inom hälsa, mobilitet och AI ska Innovation Skåne inte bara vara centrum för innovationsledning i regionen, utan också bli en förebild på den nationella och internationella innovationsscenen.

Med sin långa historia som en pionjär inom innovation, hem till världsledande företag och teknologier, har Skåne tagit plats på den globala kartan. Denna framgång inspirerar Innovation Skåne till att ha en tydlig målsättning: att vara den självklara partnern för innovation i regionen, som genom samarbete skapar innovation i världsklass inom offentliga verksamheter och når djärva mål.

- Om man kan uppfinna Bluetooth och ultraljud i Skåne, så kan man också utveckla framtidens sjukhus och mobilitet här. Efter att ha varit vd för Innovation Skåne i tre månader har det blivit allt tydligare för mig vad som saknas för att dessa lösningar ska blomstra i södra Sverige – och vad som behöver förändras, säger Tue David Bak, vd för Innovation Skåne.

Ett unikt uppdrag – att möta Region Skånes utmaningar med innovation

Innovation Skåne har ett unikt uppdrag: att möta Region Skånes utmaningar genom innovation. En katalysator för innovation som skapar märkbara resultat och förbättrar livskvalitet och hälsa för regionens invånare. Den nya visionen är tydlig: Vi möjliggör framtidstro och livskvalitet i Skåne – genom innovation.

Genom att erbjuda kunskap och stöd för att leda innovationsprocesser, hitta och utveckla rätt partners och samarbeten samt växla upp resurser är målet ökad tillgänglighet, kvalitet, effektivitet och hållbarhet i Region Skåne. Innovation Skånes mål är att med innovationsprojekt visa att vi kan nå en årlig effektivitetsförbättring med två procent i Region Skåne genom innovation.

Tillsammans med våra uppdragsgivare och samarbetspartners ska vi driva fram nya system, arbetssätt, processer, tjänster och produkter som ger konkreta resultat som implementeras och gör skillnad i vardagen. När vi lyckas med detta, upprätthåller Region Skåne inte bara sin förmåga att förbättra liv och hälsa för fler – utan stärker den.

- Skåne har sjukvård och kollektivtrafik i den absoluta toppklassen, konstaterar Tue David Bak. Men medborgarnas förväntningar – som att kunna vindsurfa vid 70 års ålder och ha gröna kollektivtrafiklösningar lika tillgängliga som pizzabud – utmanar systemen. För att möta dessa förväntningar måste vi tänka nytt och agera snabbt.

Innovation Skåne ställer om och gör en offensiv satsning för Region Skånes framtid. Med modiga insatser och nytänkande projekt utmanar vi oss själva för att säkerställa att Skåne förblir en ledande innovationsregion, där invånarnas livskvalitet står i centrum.

- Vi står redo att ta oss an utmaningar och möjligheter, avslutar Tue David Bak. Vi kan inte vänta med att komma i gång – framtiden är här och vi måste agera nu.