Julskyltning i Victoriapassagen Göteborg. Foto: Frida Winter/Göteborg & Co

Vem vinner årets julskyltningstävling i Göteborgs innerstad?

Fredag 1 december inleds Innerstaden Göteborgs traditionsenliga julskyltningstävling. Tävlingen som nu är inne på sin åttonde omgång lockar för varje år engagerade deltagare och besökare som röstar fram sina favoriter. Julskyltningstävlingen bidrar också till en välkomnande upplevelse och lockar till besök i stadskärnan inför jul.

- Vi hälsar alla hjärtligt välkomna att upptäcka utbudet i innerstaden och hoppas att tävlingen bjuder in till att strosa runt i vår historiska stadskärna i skenet av vinterbelysning och ljusinstallationer. Besökare kan njuta av vackert skyltade fönster, doft av granris och en fin julstämning, säger Lena Dalerup, vd Innerstaden Göteborg.

Så går tävlingen till

Besökare hittar en dekal på varje skyltfönster med instruktioner om hur röstningen går till. Tävlingen pågår i två veckor från 1–14 december. Innerstadens medlemsverksamheter tävlar som fristående verksamhet eller kedja/varuhus. Bland de verksamheter som fått flest röster av besökare utser en jury den 14 december en vinnare i bägge kategorierna. Under tävlingen kommer besökare hitta alla deltagare via en digital karta som publiceras på Innerstadens hemsida.

- Vi ser som vanligt ett stort engagemang från de tävlande verksamheterna, som alla ser fram emot att dekorera sina fönster och bidra till julen i innerstaden. Tävlingen utvecklas för varje år och vi är glada att vi numera involverar besökaren ännu mer genom en pristävling för alla som är med och röstar, säger Johanna Stockelid, projektledare Innerstaden Göteborg.

Jury 2023

Sofia Wallqvist, Butikschef Ellos Home Korsgatan (vinnare kategori kedja 2022).
Sahar Hariri, Butikschef Galleri Home Design (vinnare kategori fristående verksamhet 2022).
Dag Agård, varuhuschef NK Göteborg och styrelsemedlem Innerstaden Göteborg.
Daniel Sülla, vd Eklund Göteborg New York och styrelseordförande Innerstaden Göteborg.
Lena Dalerup, vd Innerstaden Göteborg.

Evenemangets webbplats https://innerstadengbg.se/sv/jul

Årets deltagare publiceras på hemsidan.

Facebook-event https://fb.me/e/3j9qSp2Ff