Loppis i Västra Nordstan 2022. Foto: Johanna Stockelid, Innerstaden Göteborg

Succéloppis tillbaka i Västra Nordstan

Upplev Göteborgs ”gamla stan” när centrumföreningen Innerstaden Göteborg för andra gången bjuder in till loppis på kullersten och gårdar i ett av Göteborgs äldsta kvarter, Västra Nordstan. Fjolårets evenemang slog besöksrekord med över 9000 besökare. Aldrig tidigare har så många besökt Kronhuset med omgivning vid samma tillfälle. Söndag 27 augusti kl.11.00-15.00 är det dags igen.

- Västra Nordstan är ett av Göteborgs äldsta kvarter. Loppisen ingår i satsningen för ett tryggare och mer trivsamt område. Bland annat sker det genom samarbetet i Purple Flag som är en del av Innerstadens uppdrag för en attraktiv och välkomnade stadskärna. Vi ser ett enormt engagemang från verksamheter, boende, fastighetsägare och Göteborgs Stad. Västra Nordstan ska vara en naturlig plats att besöka och röra sig i, säger Lena Dalerup, vd Innerstaden Göteborg.

I år är det ännu fler som erbjuder fynd av både gammalt och nytt i Kronhuset, Kronhusgården och den upprustade Kronhusparken. Hela området lever upp och många restauranger och butiker i Västra Nordstan har extraöppet denna söndag.

- Förra året bjöd på strålande sol och ett myller av människor. Det ledde till att vissa sålde slut så snabbt att de fick bege sig hem för att hämta ännu fler prylar för att fylla upp sina bord. Vi hoppas på att vi har vädergudarna med oss även i år och att det blir en lyckad dag för alla, säger Sofie Lindström, evenemangsansvarig.

Loppisen var 2022 en del av Göteborgs Stads satsning ”Ses i city i sommar” som samlade flera aktörer och deras sommaraktiviteter i stadskärnan. Innerstaden Göteborg bidrog bland annat med att arrangera en loppis i Kronhuskvarteret. I år infaller Loppis Västra Nordstan under Göteborgs 400-årsfirande.

Loppis Västra Nordstan 2023 möjliggörs av Bostadsbolaget, Higab och Business Region Göteborg. Innerstaden Göteborg är arrangör av evenemanget.

Regioner

Innerstaden Göteborg AB är en opartisk, icke vinstdrivande centrumförening som genom sitt servicebolag Innerstaden Göteborg AB driver sin verksamhet. I samverkan med Göteborgs Stad erbjuder Innerstaden Göteborg en samverkansplattform för över 500 anslutna företag och samarbetsparter. Samverkan skapar mervärde och är det fundament som Innerstaden Göteborg utgår ifrån i sitt arbete.

Lena Dalerup

Presskontakt Vd och centrumutvecklare Innerstaden Göteborg 0706213053

Innerstaden Göteborg

Vi är över 500 företag som arbetar för en trygg, trivsam och attraktiv innerstad. Tillsammans skapar vi möjligheter och utvecklar Göteborgs stadskärna för göteborgare, besökare – och framtiden.

Innerstaden Göteborg

Vallgatan 25-27, 3 tr.