Sommarliv på Grönsakstorget, Göteborg 2024. Illustration: Atilier Blå

Sommarliv på Grönsakstorget

Från mitten av maj till slutet av september välkomnas besökare till Sommarliv på Grönsakstorget. Ett myllrande sommartorg som fylls med grönska, sittplatser, mat och dryck, musik, kulturinslag och marknader.

Satsningen på Grönsakstorget innebär att torget fylls med grönska, sittplatser, lek och plats för mat och dryck. Utöver det kommer torget att aktiveras med ett fullspäckat program av musik- och kulturinslag i form av DJ och liveframträdanden under fredagar, bland annat i samarbete med Rytmus elever. Den 17 maj kl.16.00-19.00 är det premiär för fredags-AW med DJ-spelning. Vid flera lördagar under sommaren kommer också Vegan Market in Gothenburg att husera på torget.

- Vi ser fram emot att göteborgare och besökare välkomnas till Sommarliv på Grönsakstorget, och hoppas att det blir en självklar ny mötesplats i innerstaden. I år har flera aktörer gått ihop för att aktivera torget med upplevelser under hela sommaren, säger Lena Dalerup, vd Innerstaden Göteborg.

Samverkan för ett levande Grönsakstorg

Flera aktörer samverkar för att skapa ett levande Grönsakstorg, Göteborgs Stad Stadsmiljöförvaltningen, centrumorganisationen Innerstaden Göteborg, fastighetsägarna Wallenstam och Tobisson, Göteborg & Co samt verksamheterna Hotel Flora och Pixbar.

- Det ska bli spännande att se Grönsakstorget bli en levande mötesplats i sommar! I år har verksamheterna runt torget varit engagerade i utformningen av aktiviteterna, bland annat kommer vi tillsammans med Hotel Flora att bjuda på DJ-spelningar på fredagar när vi kör igång ett nytt AW-koncept för sommaren, vilket vi hoppas ska locka mycket folk till platsen, säger Dennis Ge, ägare av Pixbar.

- En gång i tiden var Grönsakstorget en myllrande mötesplats och det är så kul att man nu rustar upp denna något bortglömda men fantastiskt fina och soliga plats i staden. Vi ser fram emot att flytta ut vår verksamhet och bidra till att skapa stämning på torget, säger Carina Högberg, ägare Hotel Flora och Södra Larm Bar & Bistro.

Lyssnat in göteborgarna

Att skapa sommartorget är ett uppdrag från stadsmiljönämnden, vilket sedan länge varit en planeringsinriktning i Göteborgs Stad.

- Förra sommaren testade vi, lyssnade in göteborgarna och tog med oss erfarenheterna för att i år satsa på ett mer utvecklat torg under hela sommarperioden, säger Louise Lendas, projektledare på stadsmiljöförvaltningen.