M/S Ren-Ström plockar upp skräp i vallgraven

M/S Ren-Ström – vallgravens miljöhjälte

Idag arrangerade Innerstaden Göteborg, tillsammans med Stena Line, Göteborg Energi, Stadsmiljöförvaltningen Göteborgs Stad, Alfons Åbergs Kulturhus och Let’s Boat, en informationsdag om M/S Ren-Ström – städbåten som varje år samlar in över 10 ton skräp från Göteborgs kanaler. Evenemanget syftade till att lyfta fram båtens viktiga roll i att hålla Göteborgs kanaler rena och visa på betydelsen av hållbarhet.

Med solenergi som drivkraft bidrar M/S Ren-Ström till en renare kanal, förbättrad luftkvalitet och en hållbarare stadsmiljö.

Innerstaden Göteborg äger båten, som bemannas av Stadsmiljöförvaltningen med stöd från Göteborg Energi och Stena Line.

Barn från Engelbrektsgatans Förskola deltog under dagen för att lära sig om hållbarhet och vikten av att slänga och sortera skräp. De fick kasta gula badankor i vallgraven och se M/S Ren-Ström plocka upp dem, samt avsluta dagen med en föreställning av ”Det Magiska Skräpet” på Alfons Åbergs Kulturhus och en rolig fiskedamm.

Innerstaden Göteborg AB är en opartisk, icke vinstdrivande centrumförening som genom sitt servicebolag Innerstaden

Göteborg AB driver sin verksamhet. I samverkan med Göteborgs Stad erbjuder Innerstaden Göteborg en

samverkansplattform för över 500 anslutna företag och samarbetsparter. Samverkan skapar mervärde och är det

fundament som Innerstaden Göteborg utgår ifrån i sitt arbete.

Erika Kern

Presskontakt Tf Vd Innerstaden Göteborg 0709632372