Gå direkt till innehåll
Lena Apler, Hjärtuppropets ambassadör och Lena Dalerup, vd Innerstaden Göteborg vid Lejontrappans blomsterhjärta

Innerstaden Göteborg ny Hjärtvänlig Partner

Innerstaden Göteborg blir Sveriges första centrumförening att bli Hjärtvänlig Partner till Hjärtuppropet. Göteborg är ”hjärtats stad” allt sedan Sten Åke Cederhök och Sylvia sjöng ”Låt Hjärtat va med”.

– Vi är fantastiskt glada för att välkomna Innerstaden Göteborg som nu visar omtanke och tar ett extra samhällsansvar, säger Lena Apler, en av Hjärtuppropets 18 ambassadörer och själv göteborgare.

- Vi är ärade att vara Sveriges första centrumförening som samarbetar och lyfter Hjärtuppropets viktiga budskap. Göteborgs innerstad är hjärtlig och välkomnande och det ska kännas tryggt och säkert för alla som vistas här, säger Lena Dalerup, vd Innerstaden Göteborg.

Innerstaden Göteborg är en icke vinstdrivande centrumförening med mer än 500 anslutna företag. Föreningen samarbetar med Göteborgs Stad och syftet är att utveckla stadskärnan till förmån för göteborgarna, besökarna och framtiden.

– Hjärtuppropets syfte är bland annat att öka tillgängligheten till hjärtstartare dygnet runt och det hoppas vi nu snabbt kan göras tack vare samarbetet med Innerstaden. Tillsammans kan vi rädda fler liv, säger Niklas Waldenström, projektledare för Hjärtuppropet.

Centrumföreningens mål är att göra Göteborgs innerstad tryggt, trivsamt och attraktivt. Tidigare i våras satte det danska företaget Flying Tiger Copenhagen, medlem i föreningen, upp en hjärtstartare utanför sin butik på Kungsgatan.

– Flying Tiger Copenhagen blev det första företaget att bli Hjärtvänlig Partner och det här är bara början, fler behöver engagera sig och hjälpa till! Vi hoppas att fler centrumföreningar runt om i Sverige kommer att följa Innerstadens fantastiska initiativ att bli Hjärtvänlig Partner, säger Lena Apler.

– Vi arbetar i flera projekt för att skapa en trygg och attraktiv innerstad i samverkan med våra medlemmar. Som Hjärtvänlig Partner hoppas vi att fler aktörer i Göteborg ansluter för att samverka och sprida budskapet för att bidra till en hjärtsäker stadskärna, avslutar Lena Dalerup.

Mediakontakt Hjärtuppropet
Niklas Waldenström
niklas.waldenstrom@hjartuppropet.se

Regioner

Innerstaden Göteborg AB är en opartisk, icke vinstdrivande centrumförening som genom sitt servicebolag Innerstaden Göteborg AB driver sin verksamhet. I samverkan med Göteborgs Stad erbjuder Innerstaden Göteborg en samverkansplattform för över 500 anslutna företag och samarbetsparter. Samverkan skapar mervärde och är det fundament som Innerstaden Göteborg utgår ifrån i sitt arbete.

Lena Dalerup

Presskontakt Vd och centrumutvecklare Innerstaden Göteborg 0706213053

Innerstaden Göteborg

Vi är över 500 företag som arbetar för en trygg, trivsam och attraktiv innerstad. Tillsammans skapar vi möjligheter och utvecklar Göteborgs stadskärna för göteborgare, besökare – och framtiden.

Innerstaden Göteborg

Vallgatan 25-27, 3 tr.