Guldäpplet

Vilken lärare nominerar du till Guldäpplet?

Guldäpplet är ett lärarstipendium som delas ut till en eller flera lärare som utvecklar undervisningen med stöd av IT. Stipendiet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne med partners.

Känner du en lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i den egna undervisningen och som inspirerat elever och kollegor? Fram till den 1 juni har du chansen att nominera den läraren till 2018 års Guldäpple.

Kriterierna är för nomineringen är:
• Arbete för att förnya lärandet med stöd av IT
• Pedagogiskt arbete med egna elever (minst 50 % lärartjänsten)
• Arbete för att inkludera alla elever
• Arbete med delande till kollegor lokalt, kommunalt och nationellt

ILT Inläsningstjänst är partner till Guldäpplet från 1 januari i år.

– Som partner till Guldäpplet vill vi vara med och lyfta duktiga pedagoger som i sin tur genom nya metoder och ny teknik inspirerar andra lärare till att göra skillnad för eleverna ute i Sveriges skolor, säger Alexandra Blomberg, marknads- och försäljningschef på ILT Inläsningstjänst.

Guldäpplet är en professionsutmärkelse som bygger på nomineringar från hela landet och därefter jurybeslut. Två utmärkelser utdelas årligen, lärarpriset Guldäpplet och juryns särskilda pris. Juryn består av de två senaste årens Guldäpplepristagare, företrädare för samtliga partners samt professor Åke Grönlund, Örebro universitet.

Mer information finns på Guldäpplets webbplats www.diu.se/guldapple.