Från den stora invigningen av Inlandsbanan, Kåbdalis 6:e augusti 1937. Foto: digitaltmuseum.se

Lyssna till Inlandsbanans historia längs rälsen

Hjältar, vilddjur, kungar och blivande artister. En förare som somnar och flickor som finner kärleken. Berättelserna om människorna och äventyren längs Inlandsbanan är många. Nu samlar vi några av dem och tillgängliggör historien genom ljudappen Storyspot.

Kom ihåg att ta med dig hörlurar och din mobiltelefon på resan längs Inlandsbanan. Det är allt du behöver för att uppleva de öden, äventyr och ibland dramatiska händelser som utspelat sig längs rälsen och i dess närhet. Lagom till sommartrafikens start på Inlandsbanan har nämligen elva nyproducerade berättelser på både svenska och engelska premiär i ljudappen Storyspot.

- Våra berättelser i samarbete med Storyspot kommer att utgöra ett fint komplement till dagens guidning som ges av våra tågvärdar ombord. Vi tror att detta kommer förhöja våra resenärers upplevelse ytterligare och där vi på sikt kan utveckla konceptet ännu mer. Inlandsbanans historia inrymmer ofantligt många spännande berättelser, där vi inför denna sommarsäsong valt ut ett antal guldkorn som vi vill dela med oss av, säger Therese Fanqvist, marknad- och kommunikationschef på Inlandsbanan.

Du hittar berättelserna i appen Storyspot och kan välja att lyssna antingen när du reser och passerar platserna där de faktiska händelserna utspelade sig eller hemma i soffan för att ladda inför din kommande resa.

Berättelserna som har premiär i Storyspot är:

• Minnesstenen i Kåbdalis
  • Akkavareolyckan 1956
  • När kung Gustav VI Adolf åt middag på järnvägshotell Hörnstugan i Hoting
  • När höstfloden störtade bron över Oreälven 1985
  • Historien om hur Gubben Svan överlistar en aggressiv björn vid Bössfallet
  • Margaretha Mohlne - hjälten i Sörtjärn
  • Jokkmokks-Jocke slutar skolan i förtid i Porsi
  • Rallarkockan och kampen för maten
  • Rälsbussföraren som somnade
  • Vindelälven räddas 1970
  • Krigsårens blåbärsflickor i Luspen (dagens Storuman)

Lyssna på ljudberättelserna genom att ladda ner Storyspot gratis där appar finns. Sök efter platserna på kartan eller skriv ”Inlandsbanan” i sökrutan.

Berättelserna är ett samarbete mellan Inlandsbanan och Storyspot, samt inlästa av Mirja Burlin. Berättelserna finns tillgängliga på både svenska och engelska.