Ny försörjning och logistik på Östra Sjukhuset

Ny försörjning och logistik på Östra Sjukhuset

På uppdrag av Västfastigheter har Inhouse Tech fått förtroendet att etablera en komplett projektledarorganisation som driver försörjnings- och logistikprojekten på Östra Sjukhuset. Projekten beräknas pågå fram till 2023.

Vården utvecklas i snabbt takt och med detta ökar även behovet av mer teknikintensiv vård. Östra Sjukhuset i Göteborg byggdes på 70-talet och är nu i stort behov av både upprustning och anpassning för att möta det framtida vårdbehovet. Västfastigheter har i samverkan med Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Regionservice tagit fram en ny byggnadsplan och en ny försörjningsplan för Östra Sjukhusets utveckling.

I byggnadsplanen ingår bland annat planeringen för en ny kvinnoklinik och ny intensivvårdsavdelning. Dessutom pågår byggnationen av en tillbyggnad av barnsjukhuset.

I försörjningsplanen studeras sjukhusets övergripande struktur vad gäller teknisk och fysisk försörjning av sjukhuset. Den tekniska försörjningen avser distributionen av media såsom fjärrvärme, kyla, elkraft och medicinska gaser, medan den fysiska försörjningen avser sjukhusets logistiklösningar av bland annat mat, gods, tvätt, avfall, läkemedel och rörpost. Målet är att skapa en robust och redundant försörjningsstruktur med bland annat en ny försörjningscentral och ett förstärkt kulvertsystem för både den tekniska och fysiska försörjningen.