Sjömanskyrkans lokal var fullsatt vid presentationen i Göteborg av projektet "Den onödiga flyktingkrisen - rättssäkerheten, civilsamhället och flyktingkrisen 2015 - 2021".

Fullt hus i Göteborg vid boksläpp "Den onödiga flyktingkrisen"

Inför en fulltalig publik i Sjömanskyrkan presenterades den nyss utgivna boken "Den onödiga flyktingkrisen - rättssäkerheten, civilsamhället och flyktingarna 2015 - 2021".

Moderator var Birgitta Göransson, psykolog på Skyddsvärnet i Göteborg, där man öppnade en krismottagning för de ensamkommande ungdomarna som kom till Sverige 2015. Hon har lång erfarenhet av att arbeta med utsatta människor, har varit kriminalvårdsdirektör i Västra Götaland och är hedersdoktor vid Göteborgs  universitet. Hon är redaktör för boken och har skrivit om svårigheterna att hjälpa ungdomar i kris.

Henry Ascher, barnläkare och medicinskt sakkunnig vid Rosengrenska stiftelsen, påminde oss om vad som hände under förintelsen och om de likheter som finns mellan det som händer i Sverige nu och det som hände då. "Det krävdes 10 människor för att rädda en jude" sade han, och berömde samtidigt civilsamhället för dess outtröttliga arbete.

Ingrid Eckerman är allmänläkare och redaktör för Den onödiga flyktingpolitiken. Hon beskrev hur arbetet med projektet ledde fram till civilsamhällets vitbok på 528 sidor med 50 författare. Slutsatserna som dras ur materialet är att rättsosäkerheten är stor i alla instanser: Migrationsverket, migrationsdomstolarna och Migrationsöverdomstolen. Det begås systematiska brott mot konventionen om mänskliga rättigheter och barnkonventionen.

Avslutningsvis kommenterade hon utredningen om metoden för de medicinska åldersbedömningarna. Utredaren, chefsrådmannen Maria Eka, har själv dömt i mål om åldersuppskrivning. Eka menar nu att det vetenskapliga underlaget för metoden är otillräckligt, och att underlaget borde ha funnits på plats innan metoden började tillämpas.

- Men varför krävde inte domarna det? frågade sig Ingrid Eckerman. Jag sammanställde ett material där jag visade på osäkerheten och krävde att Migrationsverket måste göra sammanvägda bedömningar. Men domarna bara lade det åt sidan utan kommentar. - I boken beskriver Eckerman skandalen kring de medicinska åldersbedömningarna.

Emilie Hillert, känd människorättsjurist och debattör, gav ett brandtal. En undermåliga lagstiftning, som inte ger någon ledning och förutsägbarhet, bäddar för olika tolkningar och därmed en stor rättsosäkerhet. I boken ger hon uttryck för juristernas frustration.

Jan Stattin, historiker och religionsvetare, har läst otaliga utredningar och beslut. Under titeln "Med handskar och halsduk kan du gömma dina ateistiska tatueringar" gav han en hel rad exempel på den rättsosäkerhet som jurister och volontärer så väl känner igen. Även han ifrågasatte domstolarnas arbete. Så till exempel har han noterat att i de fall en domstol gett uppehållstillstånd har en grundlig analys gjorts, till skillnad från avslagsbesluten, då domstolen inte gjort en egen analys. Hans tal återfinns på projektets hemsida. Tillsammans med Karin Fridell Anter har han i boken beskrivit det systematiska arbetet med att göra flyktingar utvisningsbara

Eftermiddagen avslutades med att en del av alla de olika verksamheter i Göteborg som stödjer flyktingar presenterades. Här, som på de flesta orter i Sverige, finns ett intensivt samarbete mellan etablerade stora organisationer och nybildade grupper.

Tony Haddou, ny migrationspolitisk talesman för Vänsterpartiet, tackade för att boken kommit och lovade att ge en till migrationsminister Morgan Johansson.

Så bjöds deltagarna på nylagade boulanis, en sorts bröd med potatisfyllning. Samtalet blev livligt!

Förutom projektets två skrifter, boken Den onödiga flyktingkrisen och nummer 3 av Ordfront Magasin, med samma tema, hade Stöttepelaren - stödförening för ensamkommande barn och ungdomar försäljning av böcker.

Författare: Ingrid Eckerman. Foto: Jan Kwarnmark. Media äger rätt att återge hela eller delar av text och bild, med angivande av författare, fotograf, källa.

Birgitta Göransson

Henry Ascher

Emilie Hillert

Jan Stattin