Pontus Thorsson har mångårig erfarenhet av elmarknadsanalys, handel och produktionsplanering.

Ingrid Capacity rekryterar Pontus Thorsson till rollen som dataanalytiker

Ingrid Capacity förstärker teamet ytterligare genom att rekrytera Pontus Thorsson till rollen som dataanalytiker. Pontus kommer utifrån data arbeta med att utveckla företagets analytiska verktyg och mjukvara för att optimera framtidens elsystem.

Pontus Thorsson har mångårig erfarenhet av elmarknadsanalys, handel och produktionsplanering från sin tidigare anställning på Vattenfall. De senaste åren har han jobbat med dataanalys och mjukvaruutveckling, på eget företag och innan dess Tangy Market, som är en marknadsplats för musikrättigheter. Pontus har en civilingenjörsexamen i industriell ekonomi och energisystem från KTH

”Ingrid Capacity grundades för att möjliggöra omställningen till ett förnybart, hållbart och robust elsystem genom energilagring i stor skala. En resa jag ödmjukt och förväntansfullt ansluter till. Med mina kompetenser inom data samt mjukvaruutveckling kommer företaget ytterligare optimera arbetet med att skapa en modern och flexibel energiinfrastruktur, säger Pontus Thorsson, dataanalytiker på Ingrid Capacity.

”Pontus erfarenhet både från spot-trading och mjukvaruutveckling kommer komma väl till pass när Ingrid går in i nästa fas av utveckling för att bygga smarta och säkra lösningar på dagens energiutmaningar.”, säger Nicklas Bäcker, CSO på Ingrid Capacity.

Kontakt

Nicklas Bäcker, Chief Strategy Officer Ingrid Capacity, nicklas.backer@ingridcapacity.com, 072-146 82 53

Ingrid Capacity bygger infrastrukturen för storskalig energilagring och har i dagsläget 500MW under projektering i olika stadier runtom i Sverige. Genom energilagring möjliggörs samhällets omställning till förnybar energi. De förnybara energikällornas produktionskapacitet varierar över tid, beroende på väder och vind. Men med energilagring kan topparna i produktionen utjämnas, samtidigt som lagringen bidrar till Svenska kraftnäts behov att skapa balans i stamnätet. Idén föddes 2021 och företaget bildades i början av 2022.