Avtalet undertecknades av Volodymyr Kudrytskyi och Ibrahim Baylan, under närvaro av German Galushchenko, Ukrainas energiminister, och Johan Forssell, Sveriges bistånds- och utrikeshandelsminister.

Ingrid Capacity och Ukrenergo inleder samarbete kring energilagring för att säkra Ukrainas elsystem

Ingrid Capacity – som utvecklar, äger och förvaltar storskaliga batterienergilager i elnätet – och Ukrenergo – Ukrainas systemoperatör för kraftöverföring – har idag undertecknat ett Memorandum of Understanding (MOU) kring samarbete för att utveckla storskaliga batterienergilager som säkrar Ukrainas kraftsystem.

I avtalet – som undertecknades vid konferensen ReBuild Ukraine i Warszawa – uttrycker Ingrid Capacity och Ukrenergo sin ömsesidiga önskan att etablera ett samarbete för att stärka energisäkerheten genom användning av energilagringsteknik. Som en följd av partnerskapet uttrycker Ingrid Capacity sin strävan att investera upp till 300 miljoner EUR under de närmaste åren för att utveckla och driva energilager i Ukraina. I samarbete med internationella finansiella institutioner hoppas parterna kunna samarbeta för att säkerställa nödvändig finansiering för dessa projekt. Med tanke på de utmanande omständigheter som orsakas av den pågående konflikten kan det dock innebära vissa svårigheter att höja detta belopp.

”Under Rysslands invasion av Ukraina har inkräktaren riktat in sig på Ukrainas energisektor med det uppenbara syftet att skada elinfrastrukturen och ytterligare försvåra ukrainarnas vardag. Ingrid Capacity är stolta över att ta del i återuppbyggnaden av Ukraina, samtidigt som vi hjälper till att skapa en mer resilient infrastruktur. Samarbetet kommer också ge oss unika lärdomar som kommer att vara avgörande eftersom Ingrid Capacity siktar på att vara med och utveckla ett mer robust nät över hela Europa”, säger Ibrahim Baylan, styrelseledamot på Ingrid Capacity.

I mars 2023 satte Ukrainas regering som mål att år 2035 ska 50 procent av landets energi komma från förnybara energikällor och 50 procent från kärnkraft. Sol och vind anses vara svårare att skada, och utgör därför ett mer stabilt och motståndskraftigt system både kort- och långsiktigt. Trots kriget byggs dessa källor nu snabbt ut. Men som är fallet i alla system med starkt beroende av förnybara källor, så är batterilagring avgörande för att balansera nätet.

”Sådana tekniker som energilagringssystem är nödvändiga för att det ukrainska kraftsystemet ska balansera den växande kapaciteten hos förnybara energikällor. Enligt Ukrenergos prognoser kommer vi 2034-2035 att behöva cirka 0,8 GW lagring i energisystemet, givet den aktiva tillväxten av förnybara energikällor och minskandet av fossila bränslen i vår energimix. Vi är tacksamma för att Ingrid Capacity hjälper oss inte bara att implementera lagringssystemprojekten, utan också att avsevärt öka stabiliteten och tillförlitligheten hos det ukrainska kraftsystemet. Vårt mål är att implementera lösningar för säker integrering av förnybar energi, vilket inte kommer att påverka funktionen hos vårt elnät utan öka dess stabilitet. Vi är övertygade om att vårt samarbete kommer att bli ett exempel för investerare som vill investera i utveckling och förstärkning av ukrainsk och europeisk energisäkerhet”, säger Volodymyr Kudrytskyi, VD för Ukrenergo.