Ingrid Capacity och BW ESS fortsätter storskalig utbyggnad av energilager i Sverige

Ingrid Capacity och BW ESS inleder byggnation av energilager på åtta platser i Sverige. En effekt på mer än 200 MW är nu under utbyggnad.

Energilagren byggs i Falköping (16 MW), Karlskrona (16 MW), Katrineholm (20 MW), Mjölby (8 MW), Sandviken (20 MW), Vaggeryd (11 MW), Värnamo (20 MW) och Västerås (11 MW). Ett lager med en effekt på 20 MW motsvarar vad en svensk stad med 40 000 invånare i genomsnitt förbrukar under topplaster.

I september kommunicerade Ingrid Capacity och BW ESS att de påbörjade byggandet av sex lager som kommer att ha en total effekt på 89 MW.

”Detta andra samarbete med Ingrid Capacity innebär en avsevärd expansion av vår tillgångsbas av energilagring i Sverige. Detta drag befäster vårt engagemang för att stödja tillförlitligheten i svenska nät. Det är ett avgörande steg framåt för att påskynda landets omställning till ren energi, och ett bevis på den höga kvaliteten i Ingrid Capacity-teamet”, säger Erik Strømsø, VD för BW ESS.

BRÅDSKANDE BEHOV ATT STÄRKA SVENSK NÄTKAPACITET

Flera färska undersökningar och debattutspel har visat att den svenska industrin och samhället ser ett akut behov av att snabbt stärka nätkapaciteten. Energilagren tar hand om elen när efterfrågan är låg och ger tillbaka den till systemet när efterfrågan är hög. Det ökar nyttjandegraden av det befintliga systemet och minskar kostnaderna för ny infrastruktur. Därför kommer energilagring att göra elsystemet mer flexibelt, motståndskraftigt och kostnadseffektivt och är en förutsättning för den gröna omställningen. Med ledtider på 1-2 år från projektstart till slutförande är energilagring också ett snabbt sätt att stärka systemet.

”Vår historiska expansion förändrar redan i grunden det svenska energisystemet och bidrar till välbehövlig stabilitet, resiliens och kostnadseffektivitet. Parallellt har Ingrid Capacity redan ytterligare konkreta planer i Sverige, samtidigt som vi tittar på viktiga möjligheter på andra europeiska marknader. Energilagring är avgörande för att lösa elektrifieringen och elektrifieringen är avgörande för att lösa klimatutmaningen och trygga välfärden”, säger Karin Lindberg Salevid, Chief Operations Officer för Ingrid Capacity.

ENERGILAGRING SKAPAR STORA SAMHÄLLSBESPARINGAR

Som ett första steg kommer investeringen att sänka priserna på balansmarknaden. På sikt kan anläggningarna också användas för att minska behovet av investeringar i kablar och luftledningar, genom att minska förbrukningstopparna lokalt och regionalt.

Dessutom skapar energilagren en buffert mot extrema priser på spotmarknaden. Ingrid Capacitys utbyggnad beräknas därmed innebära minskade driftskostnader på flera miljarder kronor årligen för Svenska kraftnät. Samtidigt bidrar de till att sänka slutanvändarnas elkostnader.

Investeringen är villkorad av myndighetstillstånd, vilka förväntas erhållas under de kommande månaderna.

För mediarelaterade frågor:

Ingrid Capacity: Erik Zsiga, erik.zsiga@ingridcapacity.com, +46 73 962 42 16