Parkering Malmö ger snabbare och bättre service

På uppdrag av Malmö Stad ansvarar Parkering Malmö för ca 32 000 parkeringsplatser och sköter bland annat övervakning av gator och torg samt service av biljettautomater. Genom att ansluta biljettautomaterna till Infracontrol Online har man nu skaffat sig nya möjligheter att ge bättre och snabbare service.

Istället för att hantera olika system för felanmälningar, biljettautomater och annan teknisk utrustning, har man nu samlat allt i en webbaserad tjänst - Infracontrol Online.

Information om fel skickas direkt per SMS till serviceteknikerna och all information om felanmälningar och åtgärder samlas på en översiktssida på Internet. All information och alla funktioner, såsom kvittering av larm eller åtgärdsrapporter, hanteras via Internet eller mobiltelefon med enkla användargränssnitt.

- Vi servicetekniker får automatiskt ett SMS när ett fel uppstår. Tack vare det hinner vi oftast åtgärda felet innan kunderna drabbas och innan de blir irriterade, säger Magnus Franzén, servicetekniker på Parkering Malmö. Antalet samtal från kundtjänst har också minskat avsevärt.

Med rätt information till rätt person och med överblick över alla ärenden får man bättre koll och kan ge snabbare och bättre service.

- Sedan vi införde Infracontrol Online har vi upplevt en radikal minskning av antalet samtal från allmänheten, säger Ambjörn Persson på teknikavdelningen, Parkering Malmö. Detta tack vare att teknikerna nu kan vara på plats redan innan någon hinner upptäcka felen. Vi märker helt enkelt att återställningstiderna minskat avsevärt.

Man behöver alltså inte längre olika system för driftövervakning av biljettautomater bara för att de är av olika fabrikat. Infracontrol Online är är en generell och fabrikatsoberoende plattform. Man kan ansluta vilken teknisk utrustning som helst, oavsett fabrikat eller funktion. Dessutom finns ett lättanvänt webbaserat verktyg för felanmälan, där t.ex. allmänhet, kundtjänst eller servicetekniker kan anmäla fel som upptäcks.

• Transport

• överordnat system