Framtiden kan rymma tiotusentals it-jobb i Umeå

På den årliga IT-konferensen anordnad av dataföreningen i Umeå visade Emanuel Dohi vägen för framtidens It-stad. Han tog ett lokalt perspektiv på de stora globala förändringar som blir allt mer tydliga. Emanuel Dohi menar att den starka tillväxt Umeå och Västerbotten har haft inom IT-sektorn bara är början.1800 anställda idag. 3000 anställda 2020 och 40 000 anställda 2050

40 000 i Umeås it-industri

Men Emanuel Dohi stannar inte med det. Om Umeå ska nå det uttalade målet från ledande kommunpolitiker om att år 2050 vara 200 000 invånare kan det innebära att 40 000 anställda då kommer att arbeta inom it-industrin, hävdar Emanuel Dohi. Samtidigt betonar han att det ställer krav på bland annat Umeå universitet att fler studenter med it-utbildning slussas ut. Och det är ingen liten ökning som behövs.

Om 40 000 ska arbeta inom regionens framtida it-industri räknar Dohi med att det krävs att 3 000 nya studenter examineras varje år från universitets it-utbildningar, vilket är ungefär tio gånger fler än idag.

– Det här måste ske inom vår livstid om det så tar 15 år eller 30 år, slår Emanuel Dohi fast.

Nya kartor

För deltagarna på Umeå it-konferens förklarar Emanuel Dohi att vad som krävs är en ny mental bild, att kartorna ritas om. För att ge en bild över den förändring som han ser framför sig visar han upp en världskarta där Asien, Afrika och Europa bildar ett nytt starkt handels- och samarbetsområde. På kartan finns Dubai med som ett nytt centrum men också Umeå. För Umeå finns stora möjligheter att i en global värld ta en position för byggandet av prototyper och design, hävdar Emanuel Dohi.

– Umeå kan bli ett testing ground för nya teknologier, säger Emanuel Dohi och jämför med biltestindustrin som vuxit fram kring Arjeplog.

Läs mer om varför här