InfoSolutions på MEDICINTEKNIK & MEDICINSK IT-mässa

Pressmeddelande 2012-05-07 Välkomna att besöka oss i monter: G:17 på mässan Medicinteknik & Medicinsk IT/Diagnostika 23-25 maj på den Nya MalmöMässan.

Förra året hölls denna mässa för första gången i Stockholm och InfoSolutions var med även då. Nu flyttar mässan till Malmö 2012 för att möta behovet av en affärsfokuserad mötesplats för vården i Öresundsregionen. Detta är en fackmässa med fokus på medicinteknik och medicinsk IT. Vi ser detta som ett utmärkt tillfälle att möta inköpare och beslutsfattare inom vården, för att träffas och diskutera framtiden inom medicinteknik hållbara IT-lösningar för vården.

InfoSolutions Sverige AB växer stadigt. Årets stora nyhet är att samtliga laboratorier och större röntgeninstanser i Stockholm använder sig idag av företagets kostnadseffektiva och tidsbesparande IT-lösningar. LabPortalen och eRemiss är tjänsterna som möjliggör en komplett elektronisk hantering av all remiss- och svarshantering inom vården. LabPortalen och eRemiss är molntjänster som smidigt anpassas till exempelvis befintliga journalsystem. Vården sparar både tid och pengar och gör samtidigt en god gärning för miljön genom att arbeta med LabPortalen och eRemiss. ”Våra tjänster utvecklas ständigt, i takt med våra kunders behov. Senaste utvecklingen är möjligheten att hantera röntgenbilder i tjänsterna. Vi märker tydligt ett ökat intresse av molntjänsternas möjligheter inom vården”. säger VD Alex Stendahl.

Elektroniska remisser för webb och journalsystem Med hjälp av eRemiss kan beställningar skickas elektroniskt till laboratoriet. Provmaterialet skickas på sedvanligt sätt, men papper är inte längre nödvändigt. Laboratoriet tar emot beställningen och genomför undersökning. Svaret kan sedan skickas tillbaka elektroniskt till remittenten via sitt egna journalsystem eller via InfoSolutions LabPortalen.

Webbaserad tjänst för digitala röntgen- och laboratoriesvar LabPortalen ger laboratorier och vårdmottagningar ett enkelt sätt att publicera, ta emot och läsa laboratoriesvar; snabbt, miljövänligt och patientsäkert. På bara någon minut kan laboratoriet publicera färdiga testsvar i LabPortalen som enkelt kan tas del av var som helst, exempelvis i en mobil enhet. LabPortalen har stöd för samtliga laboratoriediscipliner såsom kemi, mikrobiologi, patologi/cytologi och röntgen.

LabPortalen ger laboratorier en möjlighet att helt sluta med papper vid svarshantering. Även remittenter slipper hantera papper och får tillgång till sina svar snabbare samt med en mycket bättre överblick och sökmöjlighet än vad papperssvar kan ge. Remittenter kan givetvis skriva ut dina provsvar direkt från portalen, eller spara dem som PDF för senare import i journalsystem.

Varmt välkommen att besöka oss i monter G:17 på Medicinteknik & Medicinsk IT/Diagnostika 23-25 maj på den Nya MalmöMässan. För mässans öppettider och besöksinformation se Medicinteknik easyfair . Se även www.infosolutions.se för ytterligare information.

För mer information samt pressbilder vänligen kontakta: Pressansvarig Ingela Hermansson tel: 0733-40 68 74 e-post: ingela@hermankommunikation.se

VD Alex Stendahl tel: 0708 – 556 114 e-post: alex@infosolutions.se

Malin Alm

Presskontakt Kommunikationsansvarig

IT-lösningar och och digitala remisser mellan vård och laboratorie

Sedan våren 2020 driver InfoSolutions teststationer för covid-19 i Sverige, och har i år uppdraget från Folkhälsomyndigheten att erbjuda alla regioner att testa sina invånare för pågående smitta.
InfoSolutions är i grunden ett IT-bolag som utvecklar kommunikatinstjänster för laboratorier och hälso- och sjukvården.
LabPortalen och eRemissen, som är de största produkterna idag, är digitala remisstjänst där över 1000 laboratorier ingår.
Samtliga produkter kan integreras till befintliga journalsystem och håller högsta kvalitets- och säkerhetsnivå.

InfoSolutions

Färögatan 33