eRemiss ger patienten tillgång till sina svar via webben

eRemiss ger patienten tillgång till sina svar via webben

En ny version av InfoSolutions system "eRemiss" (LabPortalen) lanseras i slutet på januari. Den versionen innehåller ett stöd för patienter att kunna logga in på webben och titta på sina egna labb- och röntgensvar.

Identifieringen av patienten sker med Bank-ID och patienten får därefter tillgång till de svar som vårdgivaren väljer att visa externt.

"Det är upp till vårdgivaren själv att välja om man vill använda funktionen, men våra kunder har nu ett verktyg som låter dem dela ut informationen till sina patienter på ett säkert sätt." säger Alex Stendahl.

Att ge patienterna tillgång till sin egen data på webben är efterfrågat och vi tror vi kommer se fler system som vänder sig till patienterna, vilket i sin tur ökar efterfrågan från patienterna ännu mer.

Utvecklingen av den nya funktionen är gjord i samarbete med Karolinska Universitetslaboratoriet i syfte att ge patienter tillgång till snabba svar efter ett fostervattensprov. Projektet riktade sig mot havande som genomgår ett fostervattensprov som tidigare har kunna logga in på en av Karolinska Universitetslaboratoriets webbplatser för att se kön på sitt foster. Den webbplatsen ska läggas ner och ersätts nu alltså med eRemiss. eRemiss kan även visa upp andra typer av prover, så länge vårdgivaren använder sig av eRemiss för elektroniska svar och väljer att visa upp dem för patienten.

För att logga in som patient används adressen https://myhealth.infosolutions.se

För mer information, kontakta Alex Stendahl, VD InfoSolutions Sverige AB

Kategorier

InfoSolutions Sverige AB erbjuder tjänster och produkter inom hälso- och sjukvårdens hantering av elektroniska remisser och svar.

Malin Alm

Presskontakt Kommunikationsansvarig

IT-lösningar och och digitala remisser mellan vård och laboratorie

Sedan våren 2020 driver InfoSolutions teststationer för covid-19 i Sverige, och har i år uppdraget från Folkhälsomyndigheten att erbjuda alla regioner att testa sina invånare för pågående smitta.
InfoSolutions är i grunden ett IT-bolag som utvecklar kommunikatinstjänster för laboratorier och hälso- och sjukvården.
LabPortalen och eRemissen, som är de största produkterna idag, är digitala remisstjänst där över 1000 laboratorier ingår.
Samtliga produkter kan integreras till befintliga journalsystem och håller högsta kvalitets- och säkerhetsnivå.

InfoSolutions

Färögatan 33