Pressmeddelande -

Infocube hjälper ledande fullsortimentsgrossist att byta till Jeeves som nytt affärssystem

Keges Grosshandel är Gotlands enda fullsortimentsgrossist. Företaget har ett lagersortiment med ca 8 000 artiklar och kunderna är öns alla restauranger och kafeér. Keges är också huvudleverantör till Gotlands kommuns samtliga verksamheter som t ex skolor, sjukvården och äldreomsorgen. Företaget startades 1985 och har idag ett 40-tal heltidsanställda och en årsomsättning på ca 180 MKR. Som ett led i den fortsatta affärsutvecklingen, effektiviseringen av Keges administrativa processer och även kundservicen har företaget beslutat att välja Infocube som affärssystempartner vid byte till Jeeves som nytt affärssystem.

Keges Grosshandel har under en lång följd av år haft en stabil tillväxt omsättningsmässigt, och en mycket snabb när det gäller antalet artiklar som ryms inom produktgrupper som t ex fisk och skaldjur, kött och chark, vin och sprit, ost och delikatesser samt närproducerat från Gotland. På några år har sortimentet utökats med ett par tusen artiklar till dagens grossistsortiment på ca 8 000 artiklar. Tillväxten, intensiva sommarmånader med en i princip fördubblad personalstyrka och expansionen av produktutbudet har för Keges aktualiserat behovet av ett nytt affärssystem.

Satsning på e-handel och bättre sökmöjligheter för kunderna

Magnus Palmgren som är projekt- och personalansvarig på Keges Grosshandel pekar på några faktorer som lett fram till beslutet att byta till Jeeves.

- Det nuvarande systemet har varit i drift i många år och även om det har en bra basfunktionalitet fungerar det inte som plattform för de framtidssatsningar vi står inför. Några exempel är införande av e-handel, e-fakturering, datoriserade lagerfunktioner, effektivare sökfunktioner för kunderna och förbättrade rapportmöjligheter. Dagens system gör dessutom att vi förbrukar extrema mängder papper i samband med utskrifter så det finns även en miljöaspekt på systembytet, säger Magnus Palmgren.

Magnus Palmgren pekar också på användarvänligheten i Jeeves som mycket viktig då personalstyrkan under sommaren fördubblas, och det är unga medarbetare som snabbt måste lära sig de administrativa rutinerna.

- Alla som arbetar hos oss berörs på något sätt av systemet och med Jeeves kommer inlärningstiden att bli mycket kortare för extrapersonalen. Med ett gränssnitt som bygger på peka- och klickafunktioner kommer det att gå snabbt för unga medarbetare att lära sig systemet. Givetvis innebär det även en stor avlastning för oss som ansvarar för introduktion och utbildning. Vi frigör tid som istället kan läggas på t ex utveckling av nya rapportrutiner där Jeeves ger oss helt nya möjligheter att både förenkla, snabba upp och automatisera. När systemet är i drift kommer vi också att centralt få en helt annan överblick över aktuell försäljning och lagersaldon. Idag sker plockarbetet manuellt med plocklistor som sedan ska matas in i systemet. I samband med att Jeeves tas i drift går vi istället över till handdatorer och automatisk inläsning.

Det är en bred systemlösning som Keges Grosshandel har valt och den exakta anpassningen av Jeeves olika moduler kommer att ske tillsammans med konsultresurser från Infocubes regionkontor i Stockholm. Jeeves beräknas vara i drift mot slutet av 2012.

För mer information kontakta: ·
Carl Johan Ahlsell, regionchef, Infocube Stockholm, tel 0765-48 66 08, carl.johan.ahlsell@infocube.se
Magnus Palmgren, projekt- och personalansvarig, Keges Grosshandel, tel 0708-35 22 16, magnus@keges.se

• Skåne

Infocube är en passionerad affärspartner som med kompetenta medarbetare och marknadens bästa produkter utvecklar innovativa, intelligenta och skräddarsydda affärssystemkoncept. Koncepten utvecklas nära marknaden för företag och koncerner som söker sin egen väg till lönsammare affärer. Med våra unika affärslösningar blir det möjligt för våra kunder - för dig - att uträtta underverk.

Sami Aaraj

Presskontakt Marknads- och försäljningschef 031-775 66 37