Smartare värmestyrning ger sänkta kostnader

Smartare värmestyrning ger sänkta kostnader

Huskoll är en produkt som gör det möjligt att från mobiltelefon eller dator styra luftvärmepumpar över internet. Huskoll kopplas till ett vanligt trådlöst nätverk och möjliggör styrning av värmepumpen från snart sagt hela världen. Genom att kunna styra och övervaka kyla och värme från mobilen eller datorn är det möjligt att när som helst ställa in en ny temperatur, öka fläkthastigheten eller göra andra inställningar.

Huskoll består av en kompakt dosa, utvecklad i Sverige, som kommunicerar via trådlöst nätverk, wifi. Dosan står i förbindelse med användarens mobiltelefon eller dator via en molntjänst, denna molntjänst kan användas från enheter som har webbläsare eller från en app som finns för Android och iOS.

Huskoll kan övervaka temperatur och det finns en loggfunktion så man kan se trender och temperaturer över tid. Det går också att styra värmepumpen automatiskt baserat på temperatur vilket gör att den kan fungera som frostvakt. I Huskolls molntjänst finns även en timerfunktion med möjlighet till tidsstyrda till och från-slag så att det automatiskt går att sänka temperaturen mellan vissa klockslag.

Huskoll kan spara pengar genom att sänka värmen när den inte behövs utan att göra avkall på komforten för den som använder den. Huskoll kan användas för att starta AC-anläggningen när man åker från jobbet, eller för att höja värmen på landet innan man anländer, avsevärt mer komfortabelt än att komma till ett utkylt hus. Huskoll kan kommunicera med de vanligaste luft/luftvärmepumparna som idag finns på den svenska marknaden, listan på modeller utökas löpande.