IoT-gateways för nya och klassiska system

IoT-gateways för nya och klassiska system

Induo lanserar två nya IoT-gateways med 4G-uppkoppling, TRB245 och TRB255. Dessa flexibla, 4G-uppkopplade gateways är tänkta att användas inom verkstadsindustri, processindustri, industriell automation och andra IoT-sammanhang. Modellerna skall erbjuda ett kostnadseffektivt sätt att koppla såväl moderna som äldre anläggningar till traditionella styrsystem eller en IoT-plattform.

Dessa nya gateways erbjuder såväl anslutningar för klassiska, industriella gränssnitt som RS-232 och RS-485, olika typer av sensorer och även anslutning för moderna nätverk. TRB2-serien har en kompakt storlek, bra prestanda och är ett konkurrenskraftigt alternativ till DUC-ar, PLC-er och andra typer av styrenheter i automationssystem. Båda modellerna har GNSS (GPS) för tidssynkronisering eller positionering och även om enheterna ser identiska ut, så har de olika typer av 4G-stöd.

TRB2-serien finns i två modeller, TRB245 som har en traditionell 4G/LTE (CAT4) modul, som är bakåtkompatibel med 3G och 2G samt TRB255 som har flera LPWAN-anslutningsalternativ, NB-IoT och LTE Cat M1, och är också bakåtkompatibel med 2G.

En av de viktigaste punkterna som gör TRB2-gateways till ett idealiskt val för industriella applikationer är de seriella gränssnitten RS-232 och RS-485. Dessa seriella gränssnitt är mycket populära, särskilt när äldre enheter skall kopplas upp. TRB2-seriens gateways är utrustade med fyra konfigurerbara I/O-s, varav tre är digitala ingångar/utgångar och en är en analog ingång. De tre konfigurerbara digitala I/Os kan fungera som DI (logik låg/hög) eller open collectorutgångar. Dessa ingångar för givare kan användas för övervakning av utrustning och för larmrapportering, och vid vissa nivåer eller aktivering trigga SMS eller telefonsamtal.

TRB2-serien kommer inom kort kunna sammankopplas med många av de populära IoT-plattformarna Cloud of Things, ThingWorx, Cumulocity och Azure. De har även stöd för klassiska industriprotokollet MODBUS.